Een dronebox kun je zien als een geavanceerd onderhoudssysteem, waar een drone in zit, die je op afstand geautomatiseerde vluchten kunt laten uitvoeren. Deze vluchten plan je via de cloud in. Livebeelden kunnen direct met een meldkamer worden gedeeld.
Deze oplossing ondersteunt in de praktijk drie belangrijke operaties:
Daarmee is een dronebox voor onder andere first responders, security, handhavers, surveyors en inspecteurs een zeer interessante tool. Wij denken dat de dronebox in de nabije toekomst op elk groot industrieterrein, havengebied of energiepark te vinden zal zijn.
DJI heeft inmiddels via de DJI Dock (2023) veel ervaring opgedaan met droneboxen en deze verwerkt in de nieuwe DJI Dock 2. Vooral het formaat en het gewicht zijn kleiner geworden ten opzichte van de DJI Dock. Ook zit er in de DJI Dock 2 een nieuw toestel: DJI Matrice 3(T)D. Dit toestel kun je qua specificaties vergelijken met de DJI Mavic 3 Enterprise en de DJI Mavic 3 Thermal. Het voordeel is dat de DJI Matrice 3(T)D in de regen kan opereren. Het nadeel is dat je moet kiezen tussen de camera met mechanische sluiter (DJI Matrice 3D) óf de thermische camera (DJI Matrice 3TD).
DJI Dock is groter en zwaarder, maar heeft nog steeds de excellente DJI M30(T) als troef. Met dit toestel kun je tot maar liefst 200x hybride inzoomen en het heeft een laser range finder aan boord. Verder is deze drone bestand tegen flinke regen. De keuze voor welke dronebox zal afhangen van welk toestel het beste tegemoet komt aan jouw eisen. DJI Dock 2 is qua aanschaf goedkoper dan DJI Dock. Beide droneboxen werken met FlightHub 2, het cloud platform van DJI waarin je geautomatiseerde missies kunt plannen en uitvoeren.
DJI Dock en DJI Dock 2 zijn droneboxen voor op het land:
Op ons kantoor in Duiven kunnen wij met DJI Dock een demo verzorgen.
Laat je vooraf goed adviseren over de hardware om verrassingen te voorkomen.
Wij werken samen met de officiële distributeur van DJI Dock en DJI Dock 2 in de Benelux. Dit is DroneLand. Zij installeren op veilige en verantwoorde wijze de dronebox van DJI voor je en zorgen voor het onderhoud. Check met ons vooraf of vluchten op afstand – wettelijk gezien – mogelijk zijn. Een bedrijfsvergunning voor de specifieke categorie is verplicht. Onze ervaren partner AirHub ontzorgt jou door deze te regelen. Kijk dus niet alleen naar de technologie, maar ook naar de regels!
Tot slot is er verplichte training voor het personeel dat de dronebox gaat gebruiken. Als vliegschool en trotse eigenaar van de eerste DJI Dock in Nederland, helpen wij jouw organisatie graag verder met onze voorsprong in kennis en praktijkervaring.
]]>De excursie begonnen wij in het restaurant van het Eye Filmmuseum, één van de blikvangers aan het IJ in Amsterdam Noord, op het voormalige Shell terrein. Naast een kennismaking met alle deelnemers en een beetje comfortabel schuilen voor de overkomende regenbuien, vond er een korte briefing plaats.
Intussen was ons team op de vlieglocatie al bezig met de voorbereidingen ter plekke voor de missie. Denk hierbij aan het inrichten van de take-off landing zone, het opzetten van een tv scherm voor de excursiegangers om live mee te kunnen kijken, toestel checks en het installeren van een radiomast.
Om te kunnen vliegen hadden wij toen al de volgende stappen doorlopen:
Tijdens het vliegen was er tweezijdig radiocontact met de toren van Schiphol. De RT werd verzorgd door Wouter Edens van Helix Aerial Vision. De deelnemers aan de excursie hebben dit 'in werking' gezien! Verder hebben we ook de locale politie ingelicht. De meldkamer bleek al op de hoogte te zijn.
Om 13.00 u. begon het tijdsslot waarin wij zouden kunnen opereren. Helaas viel er op dat moment een flinke (hagel)bui en zat er niets anders op dan de operatie tijdelijk op te schorten. Rond half twee was het droog. Na afstemming met de toren konden we gaan vliegen en mooie beelden maken van de stad. Het zonnetje brak door en vanwege de wolken leverde dit een ideaal wolkendek op voor onze footage.
Vlak voor 15.00 u. was het tijd om te stoppen. Wouter Edens meldde ons af bij de toren en we hielden ter plekke met de deelnemers een korte debriefing.
Spreekt zo'n excursie jou aan? Wij organiseren met enige regelmaat excursies voor onze leden in de community. Uiteraard zijn er ook excursies waarbij je zelf mag vliegen met je eigen drone. Zo gaan we in mei en juni weer samen op pad. Volgend jaar organiseren wij een nieuwe excursie in een CTR. Probeer Drone Class Plus gratis uit!
]]>Op zoek naar een nieuwe drone? Lees hier alles over: Beste drones van 2024.
Fotoresolutie wordt uitgedrukt in MP (miljoen pixels). Hoe meer MP een foto bezit, hoe meer detail en helderheid de afbeelding heeft. De meeste drones beschikken over een fotoresolutie van hoge kwaliteit.
Lage resolutie (tot 1MP)
Lage resolutie afbeeldingen zijn bestanden tot 1MP. Afbeeldingen tot dit formaat bevatten weinig details en zijn niet geschikt om te printen of te bewerken.
Gemiddelde resolutie (1MP tot 5MP)
Gemiddelde resolutie afbeeldingen hebben een kwaliteit van 1MP tot 5MP. Ze bieden meer scherpte dan lage resolutie afbeeldingen maar beschikken alsnog niet over veel details. Afbeeldingen van deze grootte zijn al geschikt voor social media berichten.
Hoge resolutie (5MP tot 20MP)
Afbeeldingen met een hoge kwaliteit hebben een resolutie tussen 5MP tot 20MP. Afbeeldingen van deze kwaliteit bieden details en scherpte. Ze zijn geschikt voor afdrukken, bewerkingen of online publicaties.
Ultra hoge resolutie (UHD) (boven 20MP)
Afbeeldingen met excellente kwaliteit hebben een resolutie boven de 20MP. Met deze kwaliteit hebben afbeeldingen ongelofelijke details. Afbeeldingen van deze kwaliteit zijn geschikt voor creatieve bewerkingen en gedetailleerde afdrukken op groot formaat.
Videoresolutie bestaat uit twee delen: beeldresolutie en aantal beelden per seconde. Beeldresolutie geeft het aantal horizontale en verticale pixels weer. Hoe meer pixels de beelden bevatten, hoe scherper de beelden zijn en hoe meer details je ziet. Fps (Frames per second) zijn het aantal beelden dat er per seconde wordt gemaakt. Hoe meer beelden er per seconde worden gemaakt, hoe vloeiender de video wordt.
720p (HD Ready)
720p verwijst naar een resolutie van 1280 x 720 pixels. Dit biedt een redelijk scherpe beeldkwaliteit, vooral op kleinere schermen. De kwaliteit van 720p is zichtbaar minder goed dan van hogere video resoluties.
1080p (Full HD)
1080p heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels, dit wordt ook wel Full HD genoemd. Het biedt een scherpere beeldkwaliteit dan 720p. Op sociale media is dit voldoende om iets te delen.
4K (Ultra HD)
4K, ook bekend als Ultra HD, heeft een resolutie van 3840 x 2160 pixels. Dit biedt een aanzienlijk hogere beeldkwaliteit dan 1080p, met vier keer zoveel pixels. Beelden worden zeer gedetailleerd opgenomen. Het is voor drones een standaardresolutie om te gebruiken.
5K
5K heeft een resolutie van 5120 x 2880 pixels. Het biedt een nog hogere beeldkwaliteit dan 4K. Het biedt een uiterst scherpe en gedetailleerde beelden. 5K is voornamelijk geschikt voor bewerking van videobeelden, zonder verlies van kwaliteit.
15 Frames per second
Bij 15fps worden beelden snel schokkerig en is alleen geschikt voor stilstaande beelden, bijvoorbeeld het opnemen van een landschap zonder beweging.
30 Frames per second
30fps is geschikt voor het filmen van beelden met rustige bewegingen. Minimum frame rate voor livestreams.
60 Frames per second
Bij 60fps kun je de vloeienste beelden opnemen en is daarom het meest gangbaar voor drone footage met veel beweging.
120 Frames per second
Met 120fps hebben beelden hoge mate van vloeibaarheid, je kan snelle beelden opnemen met je drone zonder verlies van kwaliteit. Beelden kunnen ook vertraagd worden.
240 Frames per second
240fps wordt voornamelijk gebruikt voor het super vertragen van beelden en het maken van slow-motion video’s.
Drie populaire drones van DJI zijn: DJI Mini 4 Pro, DJI Air 3 en de DJI Mavic 3 Pro. In onderstaande tabel staat vermeld in welke resolutie deze drone kunnen fotograferen en opnemen.
Onderstaande informatie is van de hoofdcamera van drone. De DJI Air 3 en DJI Mavic 3 Pro beschikken ook over zoom camera(‘s).
|
DJI Mini 4 Pro |
DJI Air 3 |
DJI Mavic 3 Pro |
Fotoresolutie |
12MP/ 48MP |
12MP / 48MP |
20 MP |
Videoresolutie |
4K/100fps |
4K/100fps |
5.1K/50fps |
Deze drones kunnen we dan ook aanbevelen.
Het is niet overal toegestaan om met een drone te vliegen en opnames te maken. Er zijn een aantal drone regels waar je als drone piloot rekening mee moet houden. Meer informatie over de drone regels in Europa lees je hier: Drone regels 2024.
]]>Recurrent training in de (on)bemande luchtvaart is een essentieel onderdeel van het professionele onderhoud van de vaardigheden en kennis van piloten en ander luchtvaartpersoneel. Het houdt in dat piloten regelmatig (vaak jaarlijks) worden onderworpen aan trainingen en evaluaties om ervoor te zorgen dat ze blijven voldoen aan de vereiste normen en procedures voor veilig vliegen.
Deze trainingen omvatten meestal verschillende aspecten, zoals:
Recurrent training wordt voorgeschreven door luchtvaartautoriteiten. Deze autoriteiten stellen normen vast voor de vereiste frequentie en inhoud van recurrente trainingen, en luchtvaartmaatschappijen moeten zich hieraan houden om de geldigheid van de vlieglicenties van hun piloten te behouden.
Recurrent training wordt verlangd in de specifieke categorie (en straks ook in de gecertificeerde categorie). In de open categorie is het niet direct van toepassing, maar wij raden je wel aan om als recreatieve piloot te blijven oefenen door te vliegen. Bij verlenging van je A1-A3 of A2 certificaat is er een herhalingsseminar, die EASA voorschijft. Dit zou je wel als Recurrent training kunnen zien.
In een wat grotere organisatie is het meestal de opleidingsmanager, die Recurrent training agendeert, zorgt draagt voor de invulling en uitvoering ervan. Ben je een eenpitter, dan is onze praktische tip om eens een andere eenpitter op te zoeken en te bekijken of je samen kunt trainen. Zo krijgt een dergelijke 'studiedag' opeens veel meer betekenis, omdat je samen meer kunt uitwisselen dan in je eentje.
De training, beschreven in je operationeel handboek, omvat twee aspecten:
De praktische training kun je zelf uitvoeren. Zorg ervoor dat je op papier zet welke activiteiten aan bod komen (bijvoorbeeld figuren oefenen in ATTI mode, ERP's bestuderen, geautomatiseerde BVLOS missies op afstand plannen of samen een EVLOS operatie oefenen) en wat de relevantie hier van is met betrekking tot de soort operaties, die je dagelijks uitvoert.
In tegenstelling tot de bemande luchtvaart zijn er geen praktijkbeoordelingen of medische (her)keuringen verplicht in de specifieke categorie.
Het doel van Recurrent training is om de vaardigheden van piloten te verbeteren, hun reactietijd te versnellen in noodsituaties, en hen op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in de luchtvaartindustrie, allemaal met als uiteindelijk doel de veiligheid van de vluchten te waarborgen.
]]>In het lopende kalenderjaar blikken wij terug op veranderingen en ontwikkelingen van het afgelopen jaar en het eerste kwartaal:
Deze training is nu beschikbaar om te bestellen.
Wat misschien niet helemaal duidelijk is (maar wel in het operationeel handboek staat vermeld): voor de piloot is het bijblijven qua kennis over veranderende wet- en regelgeving een verplichting. Dankzij onze Recurrent training kun je hier gemakkelijk en snel aan voldoen.
Je ontvangt alle eerdere - door ons verstrekte - Recurrent training en je hebt 365 dagen toegang tot eerder bestelde opleidingen van Drone Class.
Bestel Recurrent training en verhoog je compliance!
]]>Als eerste bedrijf en vliegschool in Nederland maken wij gebruik van de dronebox van DJI, de DJI Dock met M30T als toestel. Niet alleen is de technologie geregeld, maar ook de bijbehorende vergunning om te mogen opereren. Op het dak van ons kantoor staat dus een hypermoderne dronebox klaar, die wij inzetten voor trainingsdoeleinden.
Tijdens de training raken wij zowel het theoretische als het praktische deel van het opereren met een dronebox aan:
En passent komen alle facetten van het regelen, opzetten en uitvoeren van geautomatiseerde (BVLOS) vluchten aan de orde. Ons sterke punt is niet alleen de voorsprong in kennis en vaardigheden, die wij hebben opgebouwd, maar ook onze toegangsvriendelijkheid voor nieuwkomers in deze niche.
Voor jou als deelnemer is de meerwaarde dat je binnen twee uur, onder onze deskundige begeleiding, ervaart hoe je een dronebox gebruikt. Dit geeft je extra inzicht op vragen als:
Tevens kunnen we je helemaal helpen bij het verwezenlijken van de dronebox, dankzij samenwerking met ervaren partners, die - net als wij - marktleider in Nederland zijn.
Wij voeren de DJI Dock training dan ook uit voor verschillende grote en gezaghebbende klanten, die zich aan het oriënteren zijn op de technologie en plannen hebben om een dronebox te gebruiken.
Ben je zelf niet de mogelijke eindgebruiker, dan kunnen we ook een uitgebreide demo geven. Ideaal voor beleids- en beslissingsmakers.
]]>Paul Beckers presenteert zijn boek "Nijmegen van boven''. Een indrukwekkende uitgave met maar liefst 1050 adembenemende foto's van Nijmegen. Neem een kijkje in de achterstraten, langs de kaden en over de daken, kortom ervaar de stad en omstreken.
Gewapend met tips & tricks van Paul keren wij samen met hem terug naar Veur-Lent, het stadseiland waar hij vele foto's van heeft gemaakt. Het is een reprise van onze excursie van vorig jaar. Onder begeleiding van Paul leer je handmatige instellingen te gebruiken bij het maken van opnames aldaar: de Waalbrug, het stadslandschap aan de rivier de Waal en het kunstwerk 'Het gezicht van Nijmegen'.
Naast fysieke activiteiten zoals de themamiddag met Paul Beckers staan er in onze digitale leeromgeving uitgebreide cursussen met slides en video tutorials klaar om foto's en video's te maken met drones en software (Adobe Lightroom CC, Premiere). Zo kun je als beginner rustig op je eigen tempo verder leren.
Bij Drone Class Plus werken we met een jaar- en maandabonnement. Een jaarabonnement is het voordeligst. Je bent dan twaalf maanden lid voor vijftien euro per maand. Daarna is het abonnement maandelijks opzegbaar. Weet je nog niet zo goed hoe lang je lid wilt blijven van onze community, dan kun je kiezen voor een maandabonnement. Na drie maanden kun je je abonnement opzeggen.
Je ontvangt, hoe dan ook, de eerste maand gratis bij Drone Class Plus!
]]>Met de waypointfunctie kun je verschillende invalshoeken vastleggen waarna de drone automatisch een route gaat vliegen. Waypoint missies kunnen worden opgeslagen waarna je dezelfde route meerdere keren kunt vliegen. Dit wordt vaak gebruikt voor een Time Lapse, het in beeld brengen van voorgang van een bouwproject of het in beeld brengen van een locatie in verschillende jaargetijden:
Ga je in een lastige omgeving vliegen met bijvoorbeeld veel obstakels, dan kun je waypoints gebruiken om in alle rust een veilige route uit te stippelen. Sla de verschillende invalshoeken op met waypoint waarna de drone een vloeiende beelden kan maken zonder besturing van de piloot.
Waypoint is ook geschikt voor de beginnende vlieger. Met waypoints hoef je alleen de verschillende perspectieven vast te leggen waarna de drone automatisch een automatische vlucht uitvoert. Als piloot hoef je dus niet zelf goed te kunnen vliegen.
Zodra alle punten zijn vastgelegd, kun je verschillende voorkeuren instellen.
Open het menu door op een waypoint te klikken.
Open het menu door op de drie bolletjes aan de rechtskant te klikken.
Hier kun je het volgende instellen:
Wanneer je alle instellingen naar wens hebt ingesteld kun je de waypoint missie uitvoeren. Je kunt de verschillende punten en instellingen aanpassen tot je tevreden bent met het eindresultaat. De beelden worden automatisch opgeslagen op de controller.
Nadat de missie is afgerond kun je op de waypoint knop drukken om de functie Waypoint af te sluiten. Deze is te vinden aan de linkerkant van de controller.
Wanneer je waypoint afsluit krijg je twee opties:
Je kunt een waypoint missie opslaan als je vaker dezelfde route wilt vliegen. Wel is het hierbij belangrijk dat de drone vanaf dezelfde locatie wordt opgestegen. Is het een eenmalige missie dan kun je afsluiten zonder de missie op te slaan.
]]>Waar moet je goed op letten voordat je gaat drone vliegen?
Controleer voor je drone vlucht wat de weersomstandigheden zijn. De meeste drones kunnen niet in de regen vliegen en ook harde wind kan voor problemen zorgen. De app UAV Forecast is speciaal ontworpen voor piloten. Via deze gratis app kun je in één opslag de belangrijkste weer factoren zien zoals: windsnelheid, windrichting, weersvoorspelling en het aantal satellieten waarmee de drone verbinding kan maken.
De app geeft een algemeen advies over het weer: niet goed om te vliegen of goed om te vliegen.
Voor je drone vlucht is het belangrijk om alle onderdelen van de drone te controleren en bijvoorbeeld het kompas van je drone te kalibreren. Controleer of er geen beschadigingen zitten op de propellers en aan de buitenkant van de drone. Check of de batterijen voldoende zijn opgeladen en verwijder het gimbalkapje (!) van de camera.
Kalibreer het kompas van de drone:
In Nederland zijn er verschillende soorten vlieggebieden. Denk hierbij aan (tijdelijke) no-fly zones, Natura2000 gebieden en laagvlieggebieden. Waar je mag vliegen met je drone is afhankelijk van het luchtruim en aanwezige beperkingen. Op de dronekaart van Nederland staat per locatie welke mogelijke beperkingen er zijn.
Meer informatie over de Nederlandse drone kaart en welke regels in welke zones gelden lees je in onze blog: Drone kaart Nederland.
Waar moet je op letten als je aan het drone vliegen bent?
In de Europese wetgeving is vastgelegd dat drone piloten altijd de drone in het directe zicht moeten vliegen. Dit betekent dat je de drone altijd moet kunnen zien wanneer je aan het vliegen bent. Op deze manier kun je de omgeving waarin je vliegt overzien en ongelukken met obstakels, personen of voertuigen voorkomen.
Een aantal belangrijke parameters, die te vinden zijn op de drone controller:
De drone zoekt naar satellietnetwerken, zoals GPS, om verbinding mee te maken. Zorg dat de drone minimaal 6-8 satellietsignalen heeft om te vliegen. Valt GPS signaal weg of verslechtert het, probeer dan de drone zo snel mogelijk veilig te landen.
De balk, bovenin in het scherm van de controller, geeft aan of de drone voldoende GPS signalen heeft om te kunnen vliegen.
Het accupercentage van de drone wordt weergegeven in procenten en Volt. Bij 30% krijg je een melding dat de batterij van de drone begint leeg te raken. Wij adviseren de drone bij een batterijpercentage van 20% te landen en niet onnodig door te vliegen tot de laatste paar procenten. In dat geval zal de drone zelf automatisch landen.
De hoogte van de drone wordt ook weergegeven op de controller. De maximale hoogte voor vrij vliegen met drones in Europa is 120 meter.
Met het verbindingssignaal wordt de radiografische verbindingssterkte tussen drone en controller weergegeven. Neemt het signaal af, vlieg de drone dan dichter bij de controller, zodat het signaal niet helemaal wegvalt. Mocht het signaal helemaal wegvallen, dan vliegt de drone vaak automatisch naar het opgeslagen opstijgpunt (Return to Home).
Maak de eerste drone vluchten in een omgeving zonder al te veel obstakels. Een groot weiland is hiervoor geschikt. Ondanks dat de meeste drones tegenwoordig over obstakelsensoren beschikken, kan hier niet volledig op vertrouwd worden. Kleine obstakels, zoals takken van bomen zonder bladeren, kunnen wel eens niet gezien worden door de obstakelsensoren. Maak daarom je eerste vlieguren in een veilige omgeving, zodat je de besturing onder controle kunt krijgen.
Je eerste vlieguren maken onder begeleiding van een ervaren drone piloot, die je alles uitlegt over je drone en hoe je deze moet vliegen? Boek dan een vliegles.
Kom je met je drone in een moeilijke situatie terecht, raak dan nooit in paniek. Er zijn twee mogelijkheden om in te grijpen.
Hover de drone. Dit doe je door eenvoudig beide sticks even los te laten. De drone stopt en het toestel hangt - in GPS mode - op een vaste plek in de lucht. Je kunt hierna rustig de drone terugvliegen naar een veilig locatie.
Gebruik de RTH knop. Door de RTH knop in te drukken vliegt de drone zelfstandig terug naar de locatie waar je bent opgestegen. De RTH knop bevindt zich altijd op de controller van de drone.
Veel drones hebben ingebouwde vliegmodi, die je als beginnende drone piloot uitstekend kunt gebruiken voor het creëren van prachtige beelden. Door deze vliegmodi in te zetten wordt het vliegen geautomatiseerd. Vliegmodi, die je als beginnende drone piloot kunt gebruiken, zijn:
ActiveTrack
Met ActiveTrack volgt de drone het onderwerp van de foto. In een vloeiende vliegbeweging wordt het onderwerp gevolgd, totdat ActiveTrack wordt uitgeschakeld.
QuickShot
Met het programma QuickShot kun je door middel van een voorgeprogrammeerde vliegoptie het onderwerp van het beeld vastleggen. Je selecteert de optie die het beste bij je onderwerp past en QuickShot maakt de opname.
Hyperlapse
Met Hyperlapse maakt de drone meerdere opnames, waarbij het toestel kan vliegen en draaien. Je kunt een vliegroute instellen met behulp van waypoints. Alle foto's worden samengevoegd tot één video.
Waypoints
Selecteer vooraf een aantal perspectieven. De drone vliegt hierna een vloeiende route door deze verschillende perspectieven te gebruiken.
MasterShots
Selecteer een onderwerp waarna de drone in de modus MasterShots verschillende opnames maakt van het onderwerp.
Wat moet je als drone piloot regelen voordat je in het Euopese luchtruim mag vliegen?
Heeft de drone een camera, dan moet je jezelf registreren bij de RDW als exploitant. Je kunt je eenvoudig online registreren door een formulier in te vullen. Per e-mail ontvang je van de RDW een exploitantnummer.
Het exploitantnummer moet zichtbaar aan de buitenkant van de drone bevestigd worden. Dit kan door middel van een sticker of brandplaatje.
Heeft de drone een C1 of hoger label, dan moet je het exploitantnummer ook laten uitzenden met Remote ID. Registratie als exploitant is verplicht. Voldoe je hier niet aan dan riskeer je een geldboete.
Vaak is het verplicht een EU Dronebewijs te bezitten, als je wilt vliegen in Europa. Weegt je drone meer dan 249 gram, dan moet je minimaal het basiscertificaat A1-A3 behalen.
In de opleiding voor het EU Dronebewijs leer je alle Europese drone regels kennen. De opleiding wordt afgesloten met een online examen. Deze kun je gratis herkansen. Zodra je bent geslaagd, vraag je het officiële EASA drone certificaat aan, die je binnen enkele minuten digitaal ontvangt.
Wil je met een C2 label drone vliegen, dan heb je naast het basiscertificaat ook het aanvullende certificaat A2 nodig.
]]>Afgelopen zaterdag 27 januari vlogen wij weer met een groepje leden. Deze keer niet op onze oefenlocatie in Duiven (het was te modderig daar), maar bij het mooi gelegen strandbad in Giesbeek. Met ongeveer acht personen werd het een zonnige en gezellige vliegmiddag daar.
Naast het vliegen ben je ook van harte welkom op onze themamiddagen. Over anderhalve week staat het thema BVLOS centraal. Graag vertellen wij je hoe wij met dit soort operaties zijn begonnen, waar je allemaal rekening mee moet houden en hoe een dronebox werkt. Uiteraard laten wij je onze DJI Dock zien.
Een paar keer per jaar trekken we er samen op uit. Oefenen in Duiven is en blijft gezellig, maar het wordt nòg leuker als er iets te zien valt. Zo waren wij vorig jaar al aan het vliegen in Nijmegen en Heusden. In maart hopen wij (inmiddels al vol) een selecte groep leden de mogelijkheid te bieden om in hartje Amsterdam met ons te vliegen. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in volle gang!
Er komen nog meer excursies. Zo willen we o.a. nog naar Zandvoort aan Zee.
Drone Class Plus heeft ook een online gedeelte. Wij hebben voor jou uitgebreide lessen klaar staan over drone fotografie en videografie. Door middel van korte, heldere presentaties en videotutorials leer je alles over het maken en bewerken van opnames. De lessen zijn bedoeld voor beginners, die nog weinig tot geen ervaring hebben met foto- en videografie.
In de cursus fotografie en videografie komen de volgende onderdelen aan bod:
Probeer Drone Class Plus gratis uit
Enthousiast geworden? Via deze link krijg je één maand gratis toegang tot alle cursussen en fysieke activiteiten. Sluit je nu aan bij onze community.
]]>Overstappen naar een drone met Cx-label bied je meer vliegvrijheid. In deze blog lees je welke drones de beste keuze zijn voor 2024.
Tijdens de overgangsregeling werd aan de hand van het gewicht van je drone bepaald waar je met jouw drone mocht vliegen. Dit is verleden tijd. Vanaf 2024 gelden er nieuwe drone regels en wordt door het Cx-label van de drone bepaald in welke subcategorie de drone terechtkomt.
Heeft de drone géén Cx-label en is deze zwaarder dan 249 gram? Dan moet je vanaf 2024 in subcategorie A3 vliegen en minimaal 150 meter afstand bewaren tot bebouwing, industrie en recreatiegebieden.
Heeft je drone wel een Cx-label, dan gelden de onderstaande afstandscriteria:
C0/C1 |
|
C2 |
|
Vanaf 1 januari 2024 moeten nieuw uitgebrachte toestellen een Cx-label hebben.
Op zoek naar een drone die je alle vliegvrijheid biedt? Hier staan de beste drones in een rijtje.
Uitgebracht in 2023 | C1 label
Specificaties DJI Air 3 Gewicht: 720 gram Cx-label: C1 |
De DJI Air 3 is uitgerust met zowel een groothoek- als telelens, biedt de drone de mogelijkheid om verticale video's op te nemen door het beeld verticaal bij te snijden. De groothoeklens kan beelden vastleggen in 48 Mega Pixels RAW en video's opnemen in 4K bij 100 fps.
Met obstakelsensoren in alle vliegrichtingen en ondersteuning van het APAS 5.0 systeem, wordt vliegen rond obstakels moeiteloos. De DJI Air 3 biedt extra functionaliteiten, waaronder Focus Track (Spotlight 2.0, ActiveTrack 5.0, Point of Interest 3.0) en QuickShots (Rocket, Drone, Circle, Helix, Boomerang en Asteroid). Bovendien is het mogelijk om waypointmissies uit te voeren.
Met een indrukwekkende vliegduur van maximaal 46 minuten per accu wordt de DJI Air 3 bestuurd via de nieuwe RC-N2 controller, die wordt aangesloten op een smartphone en bediend via de DJI Fly-app.
Dit zijn de belangrijkste voordelen qua regels:
Uitgebracht in 2022 | C1 label
Specificaties DJI Mavic 3 Classic Gewicht: 895 gram Cx-label: C1 Prijs: va €1.499,- |
De DJI Mavic 3 Classic staat bekend om zijn indrukwekkende vliegfuncties en uitstekende camera, waardoor het de ideale keuze is voor het vastleggen van professionele opnames in hoogwaardige kwaliteit.
Met een Hasselblad hoofdcamera met een 4/3-inch CMOS-sensor biedt de DJI Mavic 3 Classic de mogelijkheid om video-opnames te maken in 5.1K bij 50 fps en 4K bij 120 fps, waardoor je altijd scherpe video's kunt vastleggen, zelfs bij weinig licht. De instelbare diafragmawaarde van f/2.8 tot f/11 en de mogelijkheid om te fotograferen in 20 megapixels RAW dragen bij aan de veelzijdigheid van deze camera.
Met zes obstakelsensoren kan de drone automatisch obstakels vermijden, zowel in normale vliegmodus als in de sportstand. De DJI Mavic 3 Classic biedt een breed scala aan vliegfuncties, waaronder Mastershot en ActiveTrack 5.0. Mastershot berekent automatisch de optimale route voor een specifieke camerabeweging, terwijl de verbeterde versie van ActiveTrack objecten blijft volgen, zelfs als ze tijdelijk uit het zicht verdwijnen.
Dankzij de vernieuwde accu's heeft deze drone een verlengde vliegtijd tot 46 minuten, waardoor het probleem van lege accu's tot het verleden behoort.
Dit zijn de belangrijkste voordelen qua regels:
Uitgebracht in 2023 | C2 label
Specificaties DJI Mavic 3 Pro Gewicht: 958 gram
Prijs: va €2.099,- |
De DJI Mavic 3 Pro onderscheidt zich door een combinatie van drie camera's. Voorzien van een Hasselblad hoofdcamera en twee telelenzen biedt de DJI Mavic 3 Pro grenzeloze mogelijkheden, waardoor het de ultieme drone is voor zowel fotografie als videografie, vanuit elk denkbaar perspectief.
De camera's van de DJI Mavic 3 Pro:
Camera |
Hasselblad camera |
Medium Telelens |
Telelens |
Sensor |
4/3 CMOS |
1/1.3 CMOS |
1/2 CMOS |
Diafragma |
f/2.8-f/11 |
f/2.8 |
f/3.4 |
Resolutie |
5.1/50fps | 20MP |
4l/60fps | 48 MP |
4k/60fps | 12MP |
Zoom |
|
3x Optische zoom |
7x Optische zoom 28x Hybride zoom |
De DJI Mavic 3 Pro beschikt over een Hasselblad camera met een 4/3 inch CMOS-sensor. Deze drone kan video-opnames maken in indrukwekkende resoluties zoals 5.1K bij 50fps en 4K bij 120 fps. Het diafragma van de Hasselblad camera is verstelbaar tussen f/2.8 en f/11, terwijl fotografie mogelijk is in 20 megapixels RAW.
Met de medium telelens, uitgerust met een 1/1.3 inch CMOS-sensor en een diafragma van f/3.4, worden meer details vastgelegd, waardoor scherpe beelden zonder ruis of verlies van details ontstaan. De telelens biedt een zoom bereik van 7x optische zoom en 28x hybride zoom, waarmee elk detail van veraf naar voren kan worden gehaald.
De DJI Mavic 3 Pro is uitgerust met zes obstakelsensoren, waardoor de drone automatisch obstakels kan vermijden, zowel in normale vliegmodus als in sportstand.
Functionaliteiten zoals Mastershot en ActiveTrack 5.0 maken de DJI Mavic 3 Pro veelzijdig. Mastershot berekent zelf de beste route om een bepaalde camerabeweging uit te voeren, terwijl de vernieuwde ActiveTrack-versie de drone in staat stelt objecten te blijven volgen, zelfs wanneer ze even uit het zicht verdwijnen.
Voor professionals is er ook de Cine-versie van de DJI Mavic 3 Pro beschikbaar. Deze maakt gebruik van het Apple ProRes 422 HQ Codec, een industriestandaard voor opnames van hoge kwaliteit. De drone is uitgerust met een geheugen van 1 TB, maar biedt ook de mogelijkheid om een microSD-kaart toe te voegen voor extra opslagcapaciteit.
Dit zijn de belangrijkste voordelen qua regels:
Op zoek naar een nieuwe drone voor 2024? Wij helpen je graag verder! Onze drone experts hebben jarenlange ervaring met verschillende drones en kunnen een passend advies geven. Neem gerust contact met ons op.
]]>Vanaf januari 2024 verandert de Europese wetgeving. Vanaf dat moment vallen alle drones zonder Cx-label boven de 250 gram automatisch in de subcategorie A3. Je moet met deze drones dan minimaal 150 meter afstand behouden tot niet-betrokken personen, bebouwing, industrie en recreatiegebieden.
Het Cx-label wil zeggen dat de drone is goedgekeurd aan de hand van verplichte Europese veiligheidseisen. Omdat deze drones veilig zijn bevonden, mag je hiermee in de EU vliegen.
Een drone met Cx-label heeft vanaf 2024 veel voordelen. Zo mag je met een C0, C1 en C2 label drone in bebouwde omgeving vliegen. Ook voldoen drones vanaf het C1 label aan de nieuwe Remote ID verplichting.
Wil je een nieuwe drone aanschaffen dan is het raadzaam een drone met Cx-label aan te schaffen. Dit is vanaf 1 januari 2024 zelfs verplicht in de EU.
Hier vind je een actuele lijst met alles drones met een Cx-label:
Cx-label |
Model |
Fabrikant |
C0 |
Mini 2 SE |
DJI |
C1 |
DJI |
|
C2 |
eBee X |
AgEagle |
C3 |
Trinity F90+ |
Quantum Systems |
C6 |
UX11 |
Delair |
Laatste update: 24 januari 2024
]]>Remote-ID kun je zien als technologie voor identificatie op afstand. Als eigenaar van een drone moet je jezelf registreren als exploitant bij de RDW en ontvang je een exploitantnummer. Waar je voorheen het exploitantnummer alleen aan de buitenkant van de drone moest aanbrengen, is het vanaf 2024 verplicht om het exploitantnummer ook uit te zenden.
Tijdens het vliegen zendt de drone gegevens en het exploitantnummer uit, die met een app door handhavingsinstanties kan worden opgevangen.
Vanaf 2024 moeten de meeste drones een Remote-ID uitzenden. In de specifieke categorie is het uitzenden van een Remote-ID verplicht voor alle drones, ook drones zonder Cx-label.
In de open categorie moeten de meeste Cx label drones gebruik maken van Remote ID. In onderstaande tabel wordt weergegeven welke drones in de open categorie Remote-ID moeten uitzenden.
Cx label |
Subcategorie |
Remote ID |
C0 |
A1 |
Niet vereist |
C1 |
A1 |
Verplicht |
C2 |
A2 |
Verplicht |
C2, C3, C4 |
A3 |
Verplicht |
Drones zonder Remote-ID verplichting:
* Door de fabrikant vòòr 1 januari 2024 uitgebracht in de EU.
Cx-label drones ondersteunen Remote ID. Je hoeft alleen het exploitantnummer in te voeren in de instellingen. De drone zendt automatisch Remote ID uit wanneer je gaat vliegen.
Via deze stappen kun je jouw exploitantnummer instellen op een DJI drone:
Het exploitantnummer moet volledig worden ingevoerd, inclusief de laatste drie cijfers.
Als je in de specifieke categorie opereert, dan moet de drone altijd Remote ID uitzenden. Dit is verplicht, zelfs voor drones zonder Cx-label. Veel drones zonder Cx-label ondersteunen echter niet het uitzenden van Remote ID. Als je drone dit niet ondersteunt, moet je een Remote ID addon op de drone installeren. Deze externe module zorgt ervoor dat het exploitantnummer wordt uitgezonden.
Belangrijke update
De ILT heeft op 28 december 2023 per brief een tijdelijke vrijstelling van zes maanden gecommuniceerd met betrekking tot de Remote ID verplichting in Nederland.
Deze tijdelijke vrijstelling is onder de volgende voorwaarden geldig:
Vlieg je met een C1 label of hoger, dan is deze vrijstelling niet van toepassing.
]]>
De algemene drone regels gelden voor alle drone vluchten in de open categorie, ongeacht het gewicht of aanwezigheid van een Cx-label.
De algemene drone regels zijn als volgt:
Ga je vliegen met een drone vanaf 250 gram, dan zijn de volgende regels ook van toepassing:
Indien de drone een camera aan boord heeft, dan heb je overigens altijd een exploitantnummer nodig. De enige uitzondering zijn speelgoeddrones.
De open categorie heeft drie subcategorieën: A1, A2 en A3. Elke subcategorie heeft andere beperkingen met betrekking tot afstand van personen en bebouwing. In onderstaand tabel worden de verschillende afstand criteria weergegeven.
A1 |
Vliegen boven (een paar) niet-betrokken personen toegestaan |
A2 |
Minimaal 30 meter afstand tot niet-betrokken personen of |
A3 |
Minimaal 150 meter afstand tot niet-betrokken personen, bebouwing, industrie en recreatiegebieden |
Vanaf 1 januari 2024 wordt aan de hand van het Cx-label van de drone bepaald in welke subcategorie je mag vliegen. Heeft de drone geen Cx-label, dan mag je hiermee blijven vliegen, maar het kan zijn dat je in een andere subcategorie terecht komt.
Ook kan jouw toestel verplicht worden om Remote ID uit te zenden. Dit betekent dat handhavers het toestel tijdens de vlucht digitaal kunnen checken.
Er zijn, in de open categorie, vijf Cx-labels voor drones: C0 t/m C4. In deze tabel staat per Cx-label weergegeven in welke subcategorie je mag vliegen en of Remote ID verplicht is.
Cx-label |
Subcategorie |
Certificaat |
Remote ID |
C0 |
A1 |
A1/A3 certificaat aanbevolen |
Niet vereist |
C1 |
A1 |
A1/A3 certificaat verplicht |
Verplicht |
C2 |
A2* |
A1/A3 + A2 certificaat verplicht |
Verplicht |
C3, C4 |
A3 |
A1/A3 certificaat verplicht |
Verplicht |
*Je mag met een C2 label ook in subcategorie A3 vliegen, echter blijft het A2 certificaat verplicht
Zeker niet alle toestellen hebben een Cx-label. Denk maar eens aan alle oudere toestellen. Veel mensen zullen daarom vliegen zonder Cx-label.
Voor drones zonder Cx-label geldt dat er op basis van het gewicht van de drone wordt bepaald in welke subcategorie ze mogen vliegen. Drones onder de 250 gram mogen in subcategorie A1 blijven vliegen. Drones boven de 249 gram zonder Cx-label vallen vanaf 1 januari 2024 in subcategorie A3.
Heeft jouw drone geen Cx-label en is deze op de markt verschenen vóór 1 januari 2024? Dan kun je hier legaal mee blijven vliegen in de juiste subcategorie. Zonder Remote ID verplichting.
Het is vanaf 1 januari 2024 niet meer toegestaan voor fabrikanten om toestellen zonder Cx-label uit te brengen in de EU. Voor zelfbouw drones geldt een uitzondering en is er geen Remote ID verplichting.
Voor operaties in de specifieke categorie geldt altijd de Remote ID verplichting. Echter heeft de ILT op 28 december 2023 per brief een tijdelijke vrijstelling van zes maanden gecommuniceerd onder voorwaarden.
Indien je drone een camera heeft of meer dan 249 gram weegt moet je jezelf registreren als exploitant bij de RDW. Na registratie ontvang je per email een exploitantnummer. Dit exploitantnummer moet zichtbaar aan de buitenkant van de drone bevestigd worden.
Vanaf 1 januari 2024 is het voor drones in de open categorie met een C1, C2, C3 en C4 label verplicht om het exploitantnummer uit te zenden, middels Remote ID. Het exploitantnummer moet je in de software (flight app) invoeren.
Welk EU Dronebewijs je nodig hebt is afhankelijk van de subcategorie waarin je gaat vliegen. Het EU dronebewijs voor de open categorie bestaat uit twee certificaten:
Ga je in subcategorie A1 of A3 vliegen dan hoef je alleen het basiscertificaat A1/A3 te behalen. Heb je een C2 label drone, dan is ook het behalen van het aanvullend certificaat A2 verplicht.
Je kunt onze keuzehulp gebruiken om snel advies op maat te krijgen.
Jouw online opleiding voor het EU Dronebewijs ziet er als volgt uit:
Heb je een vraag over de drone regels die vanaf 1 januari 2024 gelden? Wil je weten in welke subcategorie je vanaf 2024 terecht komt of welk certificaat je moet behalen om te mogen vliegen met jouw drone? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
]]>Welke nieuw features zijn er onlangs aan de software toegevoegd?
Wat is er in de software aan functionaliteit verbeterd?
Deze update is per direct beschikbaar voor de professionele versie.
]]>Veel operaties in Nederland worden Visual Line of Sight uitgevoerd. Daarnaast is er een nieuwe, opkomende markt voor Beyond Visual Line of Sight operaties. Dit zijn vluchten, die veelal op afstand en met behulp van cloud platformen geautomatiseerd worden. Maar... (nog) niet autonoom, wat betekent dat er altijd een getrainde piloot moet zijn die kan ingrijpen. Zeker in de specifieke categorie.
Drone Class sorteert hier alvast op voor, zoals je in deze video kunt zien.
Met onze voorsprong in kennis en ervaring kun jij één van de eerste dronepiloten worden, die straks BVLOS operaties kan creëren, inplannen en monitoren.
Laten we eens kijken naar relevante BVLOS opleiding en training bij ons.
1. Particulieren
Voor nieuwsgierige piloten, die niet per se iets professioneel willen gaan doen, maar toch erg benieuwd zijn. Met Drone Class Plus kom je meer te weten tijdens onze vlieg- en themamiddagen.
2. Professionals
Vervolgens bieden we één training en twee opleidingen aan:
Interessant? Dan stellen wij deze opties hieronder verder aan je voor.
2a. Praktijktraining DJI Dock ter kennismaking
Ben je vanuit jouw professie geïnteresseerd in de DJI Dock? Dan kunnen wij je kennis laten maken met deze dronebox en leer je jouw eerste missie plannen met behulp van DJI FlightHub 2. Ook geven wij je informatie over de verplichte bedrijfsvergunning, tips voor de aanvraag en procedures in het operationeel handboek. Met de Praktijktraining DJI Dock kun je ontdekken of geautomatiseerde BVLOS vluchten een kansrijke niche is, waar je je verder in wilt gaan verdiepen.
2b. Praktijkgedeelte BVLOS (Basisopleiding Specifieke categorie)
Wil je jezelf kwalificeren voor BVLOS operaties? Dan kun je starten met onze basisopleiding in de specifieke categorie. Je haalt eerst het EASA STS theorie certificaat (upgrade van het A2 certificaat) en leert vliegen in het praktijkgedeelte VLOS. Daarna leren wij je hoe je zelf BVLOS vliegt en wat daar allemaal bij komt kijken. Met het Praktijkgedeelte (B)VLOS ontvang je, na slaging voor het examen, tevens praktijkcertificaten. Deze zijn nodig om legaal te kunnen opereren.
2c. Endorsement module BVLOS
Tot slot nemen wij je mee in het leren uitvoeren van geautomatiseerde vluchten met DJI Dock, DJI M30T en DJI FlightHub 2. Je hebt de complete basisopleiding afgerond, zodat je een stevige basis aan kennis en vaardigheden hebt. Deze basis gaan wij verdiepen. Naast alle basishandelingen in de software leer je deze ook optimaal te benutten (o.a. geo-zones, no-return points en het toestel overnemen met je toetsenbord). Met de Endorsement module BVLOS ontvang je het betreffende certificaat.
Verbreed je mogelijkheden als piloot. Neem gerust met ons contact op.
]]>Afgelopen augustus hadden wij een primeur: de eerste in bedrijf gestelde DJI Dock in Nederland. DJI Dock is een zeer geavanceerd, compact dockingstation met aan boord het industriële vlaggenschip DJI Matrice 30(T).
Leer meer over de dronebox op ons platform Dronebox.nu en ontdek alle mogelijkheden voor jouw organisatie.
Een nieuwe fase in de ontwikkeling van de onbemande luchtvaart is aangebroken. Het is de aanloopfase naar U-Space in Europa, waarin er nog géén luchtverkeersleiding voor drones bestaat en er al wel BVLOS operaties met droneboxen uitgevoerd kunnen worden. Van Search en rescue operaties, tot beveiliging van bedrijfsterreinen en inspecties op afstand van energieparken.
DJI Dock en M30(T) kunnen via FlightHub 2 geautomatiseerd vluchten uitvoeren. Door goed te letten op de eisen, die aan BVLOS operaties worden gesteld, is het inmiddels mogelijk om dit te realiseren.
In mei 2023 ontving Drone Class de beschikking van de ILT om operaties in de specifieke categorie te mogen uitvoeren.
Bij BVLOS operaties werkt het vergunnen momenteel anders dan bij VLOS of EVLOS vluchten. Elke BVLOS operatie wordt namelijk specifiek vergund. Dit geldt ook voor onze dronebox, de DJI Dock.
Dit betekent dat rekening gehouden moet worden met de volgende eisen:
Het gaat Drone Class binnenkort lukken om toestemming te krijgen voor BVLOS operaties met DJI Dock en M30T over het industrieterrein waar zij is gevestigd, in Duiven. De toestemming wordt dan bijgeschreven op onze bedrijfsvergunning.
Niet alleen laten wij je graag kennismaken met de mogelijkheden van op afstand geautomatiseerde BVLOS operaties. Ook leiden wij je op om met een dronebox veilig te vliegen in de specifieke categorie.
Drone-in-a-box zelf ervaren? Maak gebruik van onze expertise:
Wij heten je van harte welkom op ons kantoor in Duiven.
Neem voor vragen over het vergunnings- en opleidingstraject gerust contact met ons op.
]]>In januari 2024 gaan wij op zaterdag weer samen met Plus leden een middag vliegen op onze oefenlocatie in Duiven. Neem je eigen drone mee of vlieg met een van onze toestellen. Zo kun je bijvoorbeeld de DJI Avata of Mavic 3 Enterprise uitproberen.
Onze themamiddagen zijn perfect om kennis te maken met professioneel vliegen of bepaalde aspecten uit de onbemande luchtvaart. In februari 2024 staat het thema BVLOS centraal, een niche waarin wij zeer actief zijn. Je kunt onder andere onze DJI Dock in bedrijf zien.
Nóg een reden om je drone actief te gebruiken. Wij organiseren namelijk excursies voor Drone Class Plus leden. In het nieuwe jaar gooien wij er een schepje bovenop: We bieden je de unieke mogelijkheid om samen met ons in Amsterdam aanwezig te zijn bij een drone operatie. Door ons opgeleide piloten gaan daar vliegen.
Zoals gezegd heeft Plus ook een online component. Wij hebben voor jou uitgebreide lessen klaar staan over drone fotografie en videografie. Door middel van korte, heldere presentaties en videotutorials leer je alles over het maken en bewerken van opnames. De lessen zijn bedoeld voor beginners, die nog weinig tot geen ervaring hebben met foto- en videografie.
In de cursus fotografie en videografie komen de volgende onderdelen aan bod:
Enthousiast geworden? Via deze link krijg je één maand gratis toegang tot alle cursussen en fysieke activiteiten. Sluit je nu aan bij onze community.
]]>Voor het opereren in de specifieke categorie heb je allereerst als bedrijf een vergunning nodig en als piloot de basisopleiding (met theorie en praktijk). Wat voor type operaties je mag uitvoeren staat op de afgegeven autorisatie van de ILT en uiteraard verder uitgewerkt in het operationeel handboek.
Voor bepaalde type operaties heeft EASA vastgelegd in de Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems dat je als piloot aanvullend opgeleid moet worden.
Het betreft onder andere de volgende operaties:
Bij deze specific endorsement modules horen praktijkcertificaten, die je middels praktijktraining bij Drone Class kunt verdienen.
Voor de langlopende ontheffing 'vluchten buiten UDP' volg je bij ons een compacte praktijktraining waar wij ingaan op alle eisen die de ILT stelt aan het voorbereiden en uitvoeren van een nachtvlucht. Wij oefenen, na zonsondergang, buiten met onze toestel manoeuvres en missies. Zo leer je hoe je met de beperkingen van het donker moet omgaan en wat je moet doen in het geval van noodsituaties.
Beyond Visual Line of Sight is een parapluterm voor diverse soorten operaties, die buiten het zicht van de piloot worden uitgevoerd. Als vliegschool maken wij de keuze om je op te leiden voor automatische vluchten langer dan één kilometer. Deze niche wordt steeds relevanter in Nederland.
Wij hanteren de volgende opbouw:
Zelf leren vliegen in BVLOS leer je in onze basisopleiding. Daarna kun je verder met de specific endorsement BVLOS. Hierin leren wij je geautomatiseerde missies plannen en monitoren met de DJI Dock, M30T en het FlightHub 2 cloud platform.
Wil je eerst ervaren wat dit globaal inhoudt? Kies dan voor de praktijktraining DJI Dock.
Very Low Level en operaties binnen niet-gesegregeerd luchtruim pakken wij op dit moment in de syllabus samen als één specific endorsement module. Je volgt een volledige RT-opleiding. Mocht je deze al hebben afgerond, dan kun je om vrijstelling vragen. In de praktijktraining A-typisch luchtruim leer je hoe je binnen 30 meter afstand van obstakels veilig kunt vliegen.
Wil je eerst méér kennis opdoen in de specifieke categorie? Wij leiden inmiddels ook mensen bij EASA en ICAO op. Dan is het mogelijk om alle theorie van de hierboven genoemde modules en resterende specific endorsement modules separaat te volgen. Na het afleggen van een online theorie examen ontvang je dan een theoriecertificaat van Drone Class. Als ingangseis heb je het EASA STS theorie certificaat behaald.
Je kunt later alsnog de praktijktraining bij ons bestellen. Hiervoor dien je te beschikken over een praktijkcertificaat, die de opleidingseisen m.b.t. vliegvaardigheid van STS-01 (en in het geval van BVLOS ook STS-02) afdekt.
Zoals je van ons gewend bent, kijken wij no nonsense naar wat EASA voorschrijft, vertalen dit naar informatieve en zeer verzorgde opleidingen. Dit resulteert in een motiverende training, die ook nog eens scherp geprijsd is.
]]>In de open categorie zijn er twee drone piloot opleidingen die je kunt volgen. De basisopleiding (A1/A3) en de aanvullende opleiding (A2). Welke drone piloot opleiding je moet volgen is afhankelijk van het Cx-label van je drone.
In onderstaand tabel staat weergegeven welke drone piloot opleiding je moet volgen per Cx-label:
Cx-label |
Drone piloot opleiding |
C0 |
A1/A3 aanbevolen |
C1 |
A1/A3 |
C2 |
A1/A3 + A2 |
C3 / C4 / Geen Cx-label (vanaf 250 gram) |
A1/A3 |
Mocht de drone of jouw zelfbouw toestel geen Cx-label bezitten dan dien je vanaf 250 gram altijd het basiscertificaat A1/A3 te behalen. Via onze keuzehulp kun je eenvoudig zien wat je nodig hebt voor jouw drone.
Weegt de drone meer dan 249 gram en heeft deze geen Cx-label? Dan moet je in 2024 minimaal 150 meter afstand behouden tot bebouwing.
Heeft een drone een C2 label, dan mag je in subcategorie A2 vliegen, indien je in bezit bent van het aanvullende A2 certificaat. In subcategorie A2 mag je boven bebouwing en in de buurt van mensen vliegen.
Wil je het A2 certificaat behalen, maar heb je nog geen C2 label drone? Geen probleem! Je kunt de complete opleiding afronden en beide certificaten aanvragen. Mocht je in de toekomst in subcategorie A2 willen vliegen, dan kun je direct beginnen.
Je bestelt de opleiding tot drone piloot eenvoudig in onze webshop. Na aankoop wordt er automatisch een account voor je aangemaakt in onze online leeromgeving. Per e-mail ontvang je de logingegevens. Binnen enkele minuten staat de opleiding tot drone piloot en het examen voor je klaar.
De drone piloot opleiding bestaat uit verschillende modules. In elke module wordt een ander onderwerp behandelt. Alle modules doorlopen? Dan ben je klaar voor het drone piloot examen! Wanneer je er klaar voor bent kun je het online examen starten, op elk gewenst moment vanaf je laptop of computer. Het drone piloot examen mag gratis herkanst worden.
Zodra je het drone piloot examen hebt behaald, kun je het officiële EASA certificaat aanvragen. Dit certificaat is geldig in de gehele EU. Je kunt nu veilig en legaal drone vliegen.
Kosten voor de drone piloot opleiding zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Drone piloot opleiding |
Kosten |
Basis opleiding A1/A3 |
€99,- |
Complete opleiding A1/A3 + A2 |
€199,- |
Upgrade aanvullende opleiding A2 |
€99,- |
Wanneer je de opleiding tot drone piloot besteld ontvang je een uitgebreide online cursus, oefenvragen, een oefenexamen, het officiële drone piloot examen en gratis herkansingen.
Wij staan voor je klaar! Heb je een vraag over welke drone piloot opleiding je moet volgen voor het vliegen met jouw drone? Wil je weten hoe het examen werkt, hoe de opleiding eruit ziet of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
]]>Vanaf 1 januari 2024 wordt er een specifieke verplichting van kracht: Remote ID.
Remote ID is een systeem waarmee drones identificatie- en locatiegegevens kunnen verzenden. Deze informatie kan worden ontvangen door luchtverkeer, autoriteiten en iedereen met de juiste apparatuur, bijvoorbeeld een gespecialiseerde ontvanger.
Heeft jouw toestel een Cx-label?
Toestellen met een C1 t/m C6 label voldoen standaard aan de eis van Remote ID. Toestellen met C0 label zijn van deze eis uitgezonderd.
Heeft jouw toestel géén Cx-label?
Het toestel moet voldoen aan de Remote ID verplichting. Je zult een Remote ID module moeten aanschaffen of via de fabrikant het toestel softwarematig naar een Cx-label laten upgraden. Als je gaat vliegen in (toekomstig) U-Space, dan geldt de Remote ID verplichting vanaf 250 gram.
Een standaardscenario (STS) is een toestemmingsmiddel om in de specifieke categorie legaal te opereren als dronebedrijf. Het beschrijft een bepaald soort dronevlucht waaraan een eisenpakket is verbonden. Met een verklaring (declaratie vooraf) geef je aan dat je voldoet aan deze eisen. Je kunt na het versturen van deze verklaring de betreffende dronevlucht uitvoeren.
Tot zover de theorie. In de praktijk zal het best wel lastig zijn om met een STS te werken. Hiervoor zijn twee belangrijke redenen:
STS lijkt misschien aantrekkelijk, omdat je niet hoeft te wachten op het laten goedkeuren van een bedrijfsvergunning met operationeel handboek. Maar een operationeel handboek is verplicht en moet je dus wel degelijk in bezit hebben.
Alternatief voor STS
Wij raden aan om te kiezen voor een SORA (specific operations risk assessment) als toestemmingsmiddel. Dit is een uitgebreide risico analyse, op maat gemaakt voor jouw operaties. Onze ervaren partner AirHub kan je hierbij helpen.
In 2024 verwachten wij nog geen veranderingen voor drones of drone operators in Nederland, naar aanleiding van U-Space. Met U-Space wordt het in de nabije toekomst mogelijk om in hetzelfde gedeelde luchtruim bemand en onbemand luchtverkeer veilig van elkaar te scheiden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is achter de schermen met diverse stakeholders bezig om voorbereidingen voor de implementatie van U-Space te treffen. Wij houden deze ontwikkelingen voor je nauwlettend in de gaten.
Uit audits van het team Toezicht van de ILT is afgelopen jaar gebleken dat drone operators moeite hebben om hun kennis bij te houden of niet zo goed kunnen aantonen te werken aan het actualiseren van hun kennisniveau. Wij bieden je daarom een gemakkelijke en effectieve oplossing: Recurrent training. Je wordt door ons op de hoogte gehouden van de laatste wijzigingen in wet- en regelgeving, die wij op een begrijpelijke manier uitleggen.
]]>Technische eisen
In de EU wetgeving moeten (nieuwe, door fabrikanten geproduceerde) drones aan technische eisen voldoen, middels een Cx-label. Er was echter een probleem: deze eisen waren bij de invoering van de EU wetgeving in 2020 nog helemaal niet vastgesteld.
Hoe dan ook, de Cx-labels werden al gecommuniceerd. In 2022 verscheen het eerste toestel van DJI met zo'n label. Hieronder zie je een voorbeeld:
Dankzij de overgangsregeling konden we gewoon lekker doorvliegen met drones, zonder ons druk te maken over of er een Cx-label op zat. Inmiddels zijn de eisen vastgesteld. Wij zien ook dat fabrikanten toestellen (al dan niet met terugwerkende kracht) uitrusten met zo'n verplicht label.
Hoewel de overgangsregeling stopt, kun je met drones zonder Cx-label blijven vliegen. In de onderstaande tabel zie je de regels vanaf 1 januari 2024.
Toestel zonder Cx-label | Tot eind 2023 | Vanaf 1 januari 2024 |
< 250 gram | Subcategorie A1 | Subcategorie A1 |
250 - 500 gram | Subcategorie A1 | Subcategorie A3 |
500 gram - 2 kilo | Subcategorie A2 | Subcategorie A3 |
2 - 25 kilo | Subcategorie A3 | Subcategorie A3 |
Met zelfbouw drones vlieg je vanaf 250 gram in subcategorie A3.
Dankzij de Cx-labels wordt het sneller duidelijker waar je vliegt en wat je nodig hebt qua certificaten.
Cx-label | Subcategorie | Certificaat |
C0 | A1 | A1-A3 (aanbevolen) |
C1 | A1 | A1-A3 |
C2 | A2 | A2 |
C3 | A3 | A1-A3 |
C4 | A3 | A1-A3 |
C5 | Specifieke categorie | STS |
C6 | Specifieke categorie | STS |
Bij het C2 label merken wij nog het volgende op: Je mag een C2 label toestel ook vliegen in subcategorie A3. Echter heb je voor het vliegen met een C2 label toestel altijd het Aanvullende certificaat A2 nodig.
Vanaf 1 januari 2024 wordt er een nieuwe verplichting van kracht: Remote ID.
Deze verplichting geldt niet voor legacy drones en C0 label toestellen. De legacy drones komen vanaf 250 gram in subcategorie A3 terecht.
Remote ID is een systeem waarmee drones identificatie- en locatiegegevens kunnen verzenden. Deze informatie kan worden ontvangen door luchtverkeer, autoriteiten en iedereen met de juiste apparatuur, bijvoorbeeld een gespecialiseerde ontvanger.
Je kunt blijven vliegen zonder Remote ID verplichting. Dit geldt ook voor zelfbouw drones.
Toestellen met een C1 t/m C6 label voldoen standaard aan de eis van Remote ID. Toestellen met C0 label zijn van deze eis uitgezonderd.
Het toestel moet voldoen aan de Remote ID verplichting. Je zult een Remote ID module moeten aanschaffen of via de fabrikant het toestel softwarematig naar een Cx-label laten upgraden. Als je gaat vliegen in (toekomstig) U-Space, dan geldt de Remote ID verplichting vanaf 250 gram.
]]>Inzendingen
Allereerst zijn wij aangenaam verrast door de hoeveelheid deelnemers en prachtige bijdragen, die zijn geupload. Veel inzendingen combineren compositie, kleur en ruimte tot prachtige luchtfoto’s.
Een aantal inzendingen met de namen van de betreffende deelnemers.
Ook veel landschappen zijn er gefotografeerd.
Wedstrijdverloop
We hebben in de afgelopen weken vele inzendingen ontvangen. Gedurende de wedstrijd heeft de jury een paar keer ongeldige stemmen in mindering gebracht. Wij merkten dat bots probeerden om stemmen ongevraagd toe te voegen. Daarom waren we genoodzaakt om een social login te vragen voor het uitbrengen van stemmen.
Winnaar
Het doel om de fotowedstrijd te winnen was het activeren van vrienden, familie en collega’s om zo veel mogelijk geldige stemmen te verzamelen. Dit is Fabrizio uit Italië het beste gelukt.
Na controle en verificatie door de jury is Fabrizio de winnaar van deze fotowedstrijd. Gefeliciteerd! Wij nemen met de winnaar contact op voor het toesturen van de DJI Air 3 RC-2 Fly More Combo.
Wij bedanken alle inzenders zeer hartelijk voor het meedoen!
]]>Het is nog géén jaar geleden dat de DJI Mini 3 uitkwam en iets meer dan één jaar geleden dat de DJI Mini 3 Pro werd aangekondigd. Met de Mini 4 Pro biedt DJI alweer een nieuw toestel aan in het segment voor de lichtste toestellen. Wederom een fijn toestel voor de startende vlieger!
De DJI Mini 4 Pro beschikt over de volgende features:
Het zijn vooral kleine verbeteringen waarmee DJI de droneliefhebber verleidt om de DJI Mini 4 Pro aan te schaffen. De hogere framerate bij video en verbeterde obstakeldetectie zullen zeer zeker ook de semi-professionele vlieger aanspreken. Het bereik van het toestel is verbeterd, hoewel dit altijd afhankelijk is van de weersomstandigheden en de obstakels in het vlieggebied.
Wat de DJI Mini 4 Pro tevens interessant maakt is de Waypoint Flight-ondersteuning. Je kunt de drone een vooraf bepaalde vliegroute laten uitvoeren. Met deze slimme functie kun je interessante punten langs de route definiëren, waarbij de drone instructies krijgt over waar hij zich op moet richten tijdens het vastleggen van de beelden. Je kunt camerabewegingen, hoogte, snelheid, richting, kanteling, zoomniveau en verblijftijd instellen voor elke waypoint.
De DJI Mini 4 Pro is absoluut geschikt voor beginnende dronepiloten. De drone is ten opzichte van andere toestellen nog steeds redelijk geprijsd en gemakkelijk mee te nemen op reis. De obstakeldetectie is, ten opzicht van de Mini 3 (Pro), in alle richtingen beschikbaar.
De DJI Mini 4 Pro weegt minder dan 250 gram. Het is niet verplicht om een EU Dronebewijs (A1-A3 certificaat en A2 certificaat) te halen als piloot. Wij merken wel dat sommige eigenaren van een Mini toch graag wel iets over de droneregels willen weten, voordat zij gaan vliegen. Ook als je later overstapt naar een zwaarder toestel, is het een idee om toch alvast iets te halen.
Wij bieden de DJI Mini 4 Pro aan met korting op het A1-A3 certificaat.
]]>Voor een korte introductie in Flighthub 2, lees onze preview.
Welke nieuw features zijn er onlangs aan de software toegevoegd?
Wat is er in de software aan functionaliteit verbeterd?
Deze update is per direct beschikbaar voor de professionele versie.
Op donderdag 21 september vond bij METIP in Den Helder het vervolg plaats van het project “Strandveilig”. Tijdens deze bijeenkomst werden de eerste resultaten getoond van wat je met een dronebox kunt bereiken in Noord-Holland, de innovatieve kustprovincie van Nederland: het detecteren en lokaliseren van natuurrampen en het opsporen van personen (search and rescue), zoals drenkelingen of sporters in nood. Binnen deze afbakening wordt de waarde van de inzet van autonome drones binnen kustgebieden onderzocht.
Tijdens deze kick-off hielpen wij met een demo op afstand van ons eigen DJI Dock.
Een van de meest relevante dronebox oplossingen is de DJI Dock, een zeer geavanceerd onderhoudsstation dat de DJI M30T huisvest, die in uitdagende omstandigheden (regen, windkracht zeven, zandstormen) livebeelden vanuit de lucht kan verzorgen. Vanuit een meldkamer kunt u geautomatiseerde vluchten plannen en instarten, waarbij het mogelijk is om de besturing van het toestel tijdens de vlucht over te nemen met de radio controller (RC Plus). Het autonoom vliegen is een toekomstige stap, waarbij AI een belangrijke rol zal gaan spelen.
Leer meer over de dronebox op ons platform Dronebox.nu en ontdek alle mogelijkheden voor jouw organisatie.
Voor de KNRM, lokale autoriteiten en first responders is dit een relevante tool.
Wij zijn het eerste bedrijf in Nederland, dat de DJI Dock in gebruik heeft genomen. Drone Class is een vliegschool en gebruikt de dronebox om drone opleidingen en praktijktrainingen met DJI Dock te verzorgen. Wij bieden een realistische trainingsetting aan in Duiven, vlak bij Arnhem, waar we BVLOS operaties met de DJI M30T uitvoeren boven het grote industrieterrein van Centerpoort Noord.
Onze voorsprong in kennis en vaardigheden resulteert in o.a. operationele ervaring met DJI FlightHub 2 en AirHub Drone Operations Center: de software waarmee u de dronebox en het toestel aanstuurt. Wij leren u de fijne kneepjes in het gebruik. Daarnaast weten wij hoe je specifieke BVLOS toestemming bij de ILT voor elkaar krijgt, immers hebben wij dit ook voor onze eigen DJI Dock geregeld.
Interesse in dronebox vanuit uw gemeente, (overheids)organisatie of bedrijf? Neem gerust met ons contact op voor de zakelijke mogelijkheden. Samen met onze partners kunnen wij u zo volledig mogelijk informeren én ontzorgen.
]]>Voor zelfbouw drones gelden andere regels dan voor ready-to-fly drones uit de fabriek. Zelfbouw drones worden niet getoetst aan de Europese veiligheidseisen en moeten daarom vaak afstand houden tot personen en bebouwing.
In onderstaand overzicht zie je de belangrijkste regels:
Algemene regels voor het buiten vliegen met FPV drones:
Een volledig overzicht van alle drone regels lees je via ons blog over de Europese drone regels.
De verschillen in regels voor zelfbouw drones worden hieronder weergegeven:
|
Zelfbouw drone |
Zelfbouw drone |
Subcategorie |
A1 |
A3 |
Certificaat |
Basiscertificaat A1/A3 aanbevolen |
Basiscertificaat A1/A3 |
Afstandscriteria |
Wel boven mensen, niet boven menigten. Er mag boven bebouwing gevlogen worden. |
150 meter afstand tot mensen, bebouwing, industrie en recreatiegebieden. |
Zelfbouw drones mogen niet in subcategorie A2 vliegen. Dit betekent dat zelfbouw drones boven de 249 gram niet boven bebouwing en mensen mogen vliegen in de open categorie.
Voor ready-to-fly FPV drones uit de fabriek gelden dezelfde drone regels als voor reguliere drones. Met deze drones mag er in subcategorie A2 gevlogen worden, mits de piloot de juiste certificaten bezit.
Het voordeel van vliegen in subcategorie A2 is dat er dichterbij mensen en over bebouwing gevlogen mag worden. Als FPV piloot heb je altijd een visuele waarnemer nodig, die de drone in het eigen zicht houdt en de piloot kan waarschuwen.
Interessante ready-to-fly FPV zijn de DJI Avata en DJI FPV.
Je kunt het drone certificaat voor jouw zelfbouw drone eenvoudig online behalen. De opleiding voor het drone certificaat ziet er als volgt uit:
Wordt binnen één dag drone piloot en vlieg veilig en legaal met jouw zelfbouw drone in de EU.
]]>Hoe werkt het?
Stuur jouw beste foto in op onze fotowedstrijdpagina. De foto moet met een drone vanuit de lucht zijn gemaakt en natuurlijk op legale wijze. De wedstrijd is publiekelijk, wat betekent dat iedereen jouw foto kan zien en dat er op jouw foto kan worden gestemd. De inzendingstermijn sluit op 30 september a.s. Dit is ook de laatste dag dat er nog gestemd kan worden. Wij raden je dus aan om niet te lang te wachten met het insturen van een foto.
Internationaal
De fotowedstrijd is internationaal en wordt tegelijk gehouden op onze verschillende webshops. Dit betekent dat er veel mensen kunnen meedoen. Denk goed na over jouw beste inzending. Zorg voor een opvallende foto die er qua schoonheid echt ‘uitspringt’. Dit kan door bijvoorbeeld voor een bijzondere locatie te kiezen, een goede compositie te bepalen en de foto na te bewerken.
Ga naar de wedstrijdPlaatsing van de foto
Na inzending kan het even duren, voordat jouw foto verschijnt in de galerij. Drone Class keurt elke foto vooraf en bepaalt dus of deze geplaatst wordt. Hierover kan niet worden gecorrespondeerd. Zodra een foto is geplaatst, kan er direct gestemd worden. Je kunt jouw vrienden, familie en collega’s vragen om te stemmen. De foto met de meeste stemmen is winnaar van de wedstrijd.
Maak kans op een DJI Air 3 Fly More Combo met RC2 controller
In onze review van de DJI Air 3 gaven we al aan dat dit een prima toestel is en de winnaar/winnares van onze fotowedstrijd wordt trotse eigenaar van deze nieuwe drone. In oktober laten we weten wie de fotowedstrijd heeft gewonnen. Voor meer informatie, kijk snel op de fotowedstrijdpagina!
]]>Voor het EU Dronebewijs zijn er twee (online) theorie examens: examen A1/A3 en examen A2. Beide examens hebben andere onderwerpen en vragen. Hieronder staat per examen uitgelegd welke onderwerpen aan bod komen, uit hoeveel vragen het examen bestaat en hoelang je de tijd hebt om het examen af te ronden.
Er is géén verplichte praktijkopleiding of een praktijkexamen in de open categorie.
Het drone examen A1/A3 bestaat uit 30 meerkeuzevragen. Om het A1/A3 examen te behalen moet minimaal 75% van de vragen juist beantwoord zijn. De maximale tijd om het A1/A3 examen af te leggen is 60 minuten.
Onderwerpen die in het drone examen A1/A3 aan bod komen zijn:
Voordat je op examen gaat leer je in onze modules alles wat je moet weten. Er zijn ook oefenvragen en een oefentoets, die je goed voorbereiden op het examen.
Het drone examen A2 bestaat uit 30 meerkeuzevragen. Om het A2 examen te behalen moet weer minimaal 75% van de vragen juist beantwoord zijn. Het examen A2 wordt in een beveiligde online omgeving afgenomen. Daarom zijn een webcamera en microfoon verplicht. De maximale tijd om het A2 examen af te leggen is 30 minuten.
Onderwerpen die in het A2 examen aan bod komen zijn:
De meeste vragen zullen over Meteorologie gaan. Ook hier bereiden wij je eerst goed voor in onze modulen en kun je oefenen voordat je het examen gaat maken.
Tijdens het drone examen krijg je alleen vragen uit de training die je hebt doorlopen. In het A1/A3 examen worden dus vragen gesteld uit de A1/A3 training. In het A2 examen zitten alleen vragen uit de A2 training.
Welke uitspraak is correct?
Het juiste antwoord leer je in onze opleiding.
In het examen kom je verschillende vragen tegen.
Wat is turbulentie?
Het correcte antwoord leer je in onze cursus.
Na het examen zie je direct het examenresultaat.
De prijzen (inclusief btw) voor het drone examen worden in onderstaand tabel weergegeven. Naast het drone examen ontvang je ook de online training.
Drone examen A1/A3 |
€ 99 |
Drone examen A1/A3 + A2 |
€ 199 |
Drone examen A2 |
€ 99 |
Van onze examenkandidaten slaagt 95% de eerste keer voor het drone examen. Zodra je bent geslaagd vraag je via ons het officiële Dronebewijs aan, geldig in de gehele EU. De certificaten worden uitgegeven door de RDW in Nederland.
Je kunt het drone examen maken in onze digitale leeromgeving. De opleiding en het drone examen zijn online. Het A1/A3 examen kun je op elk device maken. Voor het A2 examen heb je een computer of laptop met webcamera en microfoon nodig. Om toegang te verkrijgen tot de opleiding en het drone examen plaats je een bestelling op onze webshop.
Je ontvangt standaard van ons:
Vragen over het drone examen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag alle vragen te beantwoorden.
]]>Samen met verschillende recreatieve en professionele dronepiloten spraken we af in één van de oude vestingstadjes die Nederland rijk is, Heusden. Met een historisch hart aan de monding van de Maas, vestingwerken en kraanwerven is het een mooie plaats om opnames te maken. Uiteraard binnen de limieten van het plaatselijke laagvlieggebied.
Deze keer gingen we in twee groepjes uiteen. De groep piloten, die al wat meer ervaring had, ging naar de dijk om het stadje vanuit de lucht te verkennen. Met de groep beginnende piloten startten we eerst rustig op met een korte vlieginstructie. Vragen als "Hoe moet ik eigenlijk mijn vlucht starten?", "Hoe werkt Return to Home?" en "Hoe kan ik een mooi rondje vliegen om de molen" werden beantwoord. Uiteindelijk kwamen we allemaal weer bij elkaar om mooie shots te maken. De middag werd daarna gezellig afgesloten in 't IJshuys van Heusden.
Enkele reacties:
Naast online cursussen over fotografie en videografie bieden wij met Drone Class Plus verschillende fysieke activiteiten buiten aan. Na het succes van de eerste excursie begin juni, merken wij dat er stiekem best veel behoefte is aan 'samen'. Juist tijdens zo'n middag kun je elkaar ontmoeten en leren in een ontspannen sfeer. Begin september is er weer een vliegmiddag en verderop nog een excursie naar Zandvoort, waar je je voor kunt aanmelden.
Word lid van Drone Class Plus en ontvang de eerste maand gratis.
]]>