Drone wetgeving

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Nu de stofwolken zijn opgetrokken zien we dat een groeiend aantal bezoekers meer wil weten over de nieuwe EU regels die actief zijn worden. In deze blog laten we de diverse Europese verordeningen aan de orde komen.

Update

Deze blog is bijgewerkt met aanpassingen op 1 oktober 2023.

Vuistregels voor het vliegen

Voordat we de wetten induiken, eerst in het kort de basisregels voor piloten in de open categorie:

  • Vlieg maximaal 120 meter hoog
  • Houd de drone altijd in het zicht
  • Vlieg met de drone niet over mensen
  • Vlieg niet in no-fly zones, tenzij je toestemming hebt

In eerdere blogs hebben we het al gehad over vliegen in de open categorie en specifieke categorie.

Verordening EU 2022/425

Drones zonder Cx label en minder dan 2 kilo wegend kunnen in subcategorie A2 worden gevlogen tot 1 januari 2024. Na 2023 vallen niet gelabelde drones vanaf 250 gram in subcategorie A3. Subcategorie A1 is voor minder dan 250 gram.

De Europese standaardscenario's kunnen vanaf 2024 gedeclareerd worden en vliegen met Remote ID wordt verplicht in de specifieke categorie.

Verordening EU 2021/1166

In deze publicatie wordt duidelijk dat de Europese STS pas vanaf 3 december 2023 gedeclareerd kunnen worden bij de luchtvaartinspectie. 

Verordeningen EU 2021/ 664, 665 en 666

Deze wetteksten zijn bedoeld voor met name de gecertificeerde categorie en in het bijzonder U-Space. Dit is een nieuwe luchtruimklasse waarin o.a. bemande UAS vluchten plaats gaan vinden, in de toekomst.

Verordening EU 2020/1058

Deze publicatie introduceert de technische eisen die worden gesteld aan C5 en C6 labels, die verplicht zijn als u vliegt onder het Europese STS-01 en STS-02.

Verordening EU 2020/746

In deze wettekst is het uitstel van invoering van de Europese regelgeving naar 31 december 2020 geregeld, wat een aantal verschuivingen in data tot gevolg heeft gehad.

Verordening EU 2020/639

In deze publicatie zijn de eerste twee Europese standaardscenario's geintroduceerd: vliegen op zicht in bewoonde omgeving en vliegen buiten het zicht in dunbevolkte omgeving. Eisen aan de operator, het toestel en de piloot worden uitgewerkt. Er zijn speciale labels (C5 en C6) aangekondigd voor de toestellen.

Verordening EU 2019/947

In deze wettekst zijn de kaders geformuleerd voor operaties in de open, specifieke en gecertificeerde categorie. De huidige legacy drones, die geen Cx label hebben, vallen in de gelimiteerde open categorie. U dient minimaal 50 meter afstand te houden tot onbetrokken personen in subcategorie A2.

Verordering EU 2019/945

In deze publicatie zijn de Cx labels (C0, C1, C2, C3 en C4) geïntroduceerd. De normen zijn nog niet door de EU vastgesteld, waardoor fabrikanten er nog niet aan kunnen voldoen.

EASA Easy Access Rules UAS

Om alle regels te bundelen, heeft de EASA een document gemaakt voor de onbemande luchtvaart als handig naslagwerk.

Nationale wetgeving

EASA lidstaten hebben het recht om op nationaal niveau geografische zones in stellen om UAS verkeer te beperken.

In Nederland is dit geregeld in de Regeling onbemande luchtvaartuigen.

Verder mogen state actors (aan de overheid gelieerde organisaties) vliegen met staatsluchtvaartuigen onder bestaande nationale wetgeving.

In Nederland is dit geregeld in de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven