Gecertificeerde categorie: de basics

Eind april 2021 is de nieuwe EU verordening 2021 664 gepubliceerd, waarin de wettelijke basis voor de gecertificeerde categorie wordt gelegd. In deze blog een korte kennismaking.

Wat is de gecertificeerde categorie?

Waar particulieren vliegen in de open categorie en sommige bedrijven zullen moeten kiezen voor de specifieke categorie in het geval van bijvoorbeeld vliegen in een CTR of haven, bestaat er nog een derde categorie voor drone operaties. De gecertificeerde categorie is bedoeld voor de meest risicovolle operaties met onbemande luchtvaartuigen.

Wat voor operaties komen in de gecertificeerde categorie terecht?

Operaties waarin mensen en gevaarlijke stoffen worden vervoerd mogen sowieso niet in de open of specifiek categorie worden uitgevoerd. Ook operaties die in de SORA analyse een GRC (ground risk class) van 8 of hoger hebben, worden doorverwezen naar de gecertificeerde categorie. Tot slot zullen ook operaties met een SAIL level V en VI onder deze categorie gaan vallen.

Welke operaties zijn reëel:

  • Vervoer van personen (taxi)
  • Vervoer van goederen (zoals pakketten) door de lucht
  • Vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht

Het zal mede afhangen van zonering, wat de mogelijkheden en beperkingen worden voor bedrijven. Het grote voordeel van transport door de lucht is dat er geen files zijn. Daar tegenover staan de beperkingen van het toestel en waar er gevlogen mag worden. Dit zal per land gaan verschillen, wat een gelijkspeelveld voor dronebedrijven in Europa op voorhand al onmogelijk lijkt te maken.

EU verordening 2021 664

Deze nieuwe verordening maakt de weg vrij voor nationale overheden en bedrijven om zich voor te bereiden op toekomstige operaties in het U-space luchtruim. Dit is een nieuwe luchtruimklasse (en dus anders dan klasse A t/m G), waarin UAS-exploitanten actief zijn met verplichte ondersteuning van U-spacedienstverleners en verleners van gemeenschappelijke informatiediensten. Modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen en gebruikers van subcategorie A1 zijn expliciet uitgesloten van deze verordening.

De basics

Voor het opzetten van U-space zijn in elk geval nodig:

  • Wettelijk kader
  • Gecertificeerde exploitanten
    - Bedrijven die gaan opereren in de gecertificeerde categorie
  • Gecertificeerde toestellen
    - Toestellen met een bewijs van luchtwaardigheid
  • U-space luchtruimte (in een land)
  • U-space providers
    - Die zorgen voor o.a. een netwerk aan verbindingen in de lucht
  • Luchtverkeersleiding voor U-space

In een aantal EASA publicaties zullen we hier meer details over gaan krijgen.

Nog een lange weg te gaan

Wat er wettelijk gezien nog geregeld moet worden is o.a. de certificering van de toestellen, het U-space luchtruim zelf en hoe er wordt gehandhaafd. Eind 2025 zou alles geformuleerd en gepubliceerd moeten zijn. Dan starten de eerste vluchten, mits ze zijn goedgekeurd. Pas daarna krijgt Urban Air Mobility, zoals we het vervoer door de lucht vanaf nu zullen noemen, echt een lift omhoog.

Specifieke categorie

Geef een reactie

Alle reacties worden beoordeeld voor publicatie.

Uitgelicht

#Competentie certificaat Geen schriftelijk examen
Drone Class EU Dronebewijs
ActieprijsV.a. € 99,00 Standaard prijs€ 120,00
Reviews
Beschikbaar
Basisopleiding specifieke categorie - EU Dronebewijs
Drone Class Basisopleiding specifieke categorie
ActieprijsV.a. € 499,00 Standaard prijs€ 603,00
Reviews
Beschikbaar