BVLOS: Drone Class autorisatie
Surveillance met een drone uitvoeren vanuit de meldkamer. Voor first responders en de security branche relevant. Inspectievluchten op afstand automatiseren en herhalen. Voor o.a. omgevingsdiensten, industrie en de energiesector interessant.
Wij denken dat het kan én mag. Ook in Nederland!
Autorisatie
In een aantal blogs hebben wij onlangs de mogelijkheden verkend van de nieuwe DJI M30T (toestel), FlightHub 2.0 (software) en Dock (beheerstation dat buiten staat). Het maakt nieuwe use cases mogelijk voor verschillende sectoren, die baat hebben bij deze technologie en hier in willen gaan investeren.
Wij gaan alle bijbehorende training verzorgen. Voor Drone Class betekent dit dat er autorisatie (een bedrijfsvergunning) bij de luchtvaartinspectie (ILT) moet worden aangevraagd. Hoewel wij een vliegschool zijn, mogen wij buiten niet zo maar praktische training verzorgen. Toestemming verkrijgen is tevens het beste bewijs voor al onze huidige en toekomstige klanten dat nieuwe use cases wettelijk gerealiseerd kunnen worden.
Hoe denken wij dit te kunnen bewerkstelligen?
PDRA-G03
In eerste instantie dachten wij via een PDRA van EASA de aanvraag te kunnen doen.
Op verzoek van meerdere lidstaten heeft EASA onlangs in 2022 een nieuw Pre-Defined Risk Assessment gepubliceerd: PDRA-G03. Het nummer verwijst naar twee vorige PDRA's, die in 2020 zijn verschenen. De G staat voor generic (generiek).
Alle - tot nu toe uitgebrachte - generieke PDRA's zijn gericht op Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) operaties. Dit betekent dat de drone verder vliegt dan de zichtafstand van de piloot toelaat.
Een PDRA is een toestemmingsmiddel om in de specifieke categorie te mogen vliegen. BVLOS vluchten vallen hier onder. Je mag immers in de open categorie alleen VLOS vliegen (Visual Line of Sight, de drone altijd in zicht houdend).
PDRA-G03 is bedoeld voor:
- BVLOS inspectievluchten met drones
- Op maximaal 50 meter hoogte (above ground level, AGL; inclusief uitwijkruimte)
- Binnen 30 meter van te inspecteren objecten
- Binnen het maximale bereik van de C2-link (besturingssignaal)
- Met of zonder C5/C6 label toestel
- In dunbevolkt gebied
Helaas is gebleken dat EASA in deze PDRA vereist dat er visueel meegekeken wordt door de crew. Daardoor is er sprake van een verkapte EVLOS operatie, in plaats van een echte BVLOS vlucht.
We kiezen nu voor een SORA, geschikt voor:
- Surveillance over bedrijfs- en industrieterrein
(DJI M30T heeft een maximum bereik van 7 kilometer) - Frequente inspectie van objecten in de nabije omgeving
(DJI M30T vliegt bijna 40 minuten en laadt in 25 minuten op van 10 tot 90%)
De SORA leidt tot een Operationeel Handboek, waarin alle procedures voor een veilige uitvoering van dit soort dronevluchten met de DJI M30T staan beschreven.
Autorisatie is afgegeven
Op 3 mei 2023 heeft ILT de bedrijfsvergunning afgegeven. Wij kunnen vanaf nu BVLOS operaties uitvoeren.
Drone Class heeft in 2022 AirHub gevraagd om de autorisatie bij de ILT te faciliteren. Dit betekent dat AirHub het operationeel handboek uitwerkt en de aanvraag begeleidt. Een aanvraag heeft een gemiddelde doorlooptijd van zes tot negen maanden. Wanneer de aanvraag wordt toegekend, is Drone Class een operator, die onder het reguliere toezicht van de ILT komt te vallen. Dit betekent een jaarlijkse audit, met controle op naleving van het operationeel handboek.
Ervaring opdoen en delen
De ervaring die wij gaan opdoen met de aanvraag en daarna het uitvoeren van onze eerste BVLOS operaties geeft ons inzicht en data, die van pas zal komen in het adviseren en trainen. Vanuit Drone Class hopen wij hiermee bij te dragen aan verruiming en versnelling van geavanceerde vluchten in ons land.
Via deze blog houden we u op de hoogte van de voortgang.
Ops Center
Een volledige B2B oplossing voor surveillance en inspectievluchten.