Gecertificeerde categorie: de basics

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Eind april 2021 is de nieuwe EU verordening 2021 664 gepubliceerd, waarin de wettelijke basis voor de gecertificeerde categorie wordt gelegd. In deze blog een korte kennismaking.

Wat is de gecertificeerde categorie?

Waar particulieren vliegen in de open categorie en sommige bedrijven zullen moeten kiezen voor de specifieke categorie in het geval van bijvoorbeeld vliegen in een CTR of haven, bestaat er nog een derde categorie voor drone operaties. De gecertificeerde categorie is bedoeld voor de meest risicovolle operaties met onbemande luchtvaartuigen.

Wat voor operaties komen in de gecertificeerde categorie terecht?

Operaties waarin mensen en gevaarlijke stoffen worden vervoerd mogen sowieso niet in de open of specifieke categorie worden uitgevoerd. Ook operaties die in de SORA analyse een GRC (ground risk class) van 8 of hoger hebben, worden doorverwezen naar de gecertificeerde categorie. Tot slot zullen operaties met een SAIL level V en VI onder deze categorie gaan vallen.

Welke operaties zijn reëel:

  • Vervoer van personen (taxi)
  • Vervoer van goederen (zoals zware pakketten) door de lucht
  • Vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht

Het zal mede afhangen van zonering, wat de mogelijkheden en beperkingen worden voor bedrijven. Het grote voordeel van transport door de lucht is dat er minder files zijn. Daar tegenover staan de beperkingen van het toestel en waar er gevlogen mag worden in verband met de veiligheid. Dit zal per land gaan verschillen, wat een gelijkspeelveld voor dronebedrijven in Europa op voorhand al onmogelijk lijkt te maken.

EU verordening 2021 664

Deze nieuwe verordening maakt de weg vrij voor nationale overheden en bedrijven om zich voor te bereiden op toekomstige operaties in het U-space luchtruim. U-space luchtruim kan in elke luchtruimklasse worden geïntegreerd.

UAS-exploitanten zijn in U-space luchtruim actief met verplichte ondersteuning van verleners van gemeenschappelijke informatiediensten (Common information service, CIS). Hieronder vallen:

  • Bestaande luchtverkeersleidingorganisaties
    oftewel: Air navigation service providers (ANSPs)
  • U-spacedienstverleners
    oftewel: U-space service providers (USSPs)

Uitgesloten van U-space luchtruim

Modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen en gebruikers van drones onder de 250 gram zijn expliciet uitgesloten van deze verordening. Het is mogelijk om ook in de specifieke categorie in U-space te opereren, mits de operatie voldoet aan de beperkingen van de specifieke categorie.

De basics

Voor het opzetten van U-space zijn in elk geval nodig:

  • Wettelijk kader
  • Gecertificeerde exploitanten
    - Bedrijven die gaan opereren in de gecertificeerde categorie
  • Gecertificeerde toestellen
    - Toestellen met een bewijs van luchtwaardigheid
  • U-space luchtruimte (in een land)
  • Luchtverkeersleiding (Air Traffic Management, ATM)
  • U-space diensten
    - Netwerkidentificatiedienst
    - Geobewustzijnsdienst
    - UAS-vluchtvergunningsdienst
    - Verkeersinformatiedienst
    - Weersinformatiedienst
    - Dienst voor toezicht op de naleving

In een aantal EASA publicaties zullen we hier meer details over gaan krijgen.

Nog een lange weg te gaan

Wat er wettelijk gezien nog geregeld moet worden is o.a. de certificering van de toestellen, het U-space luchtruim zelf en hoe er wordt gehandhaafd. Eind 2025 zou alles geformuleerd en gepubliceerd moeten zijn. Dan starten de eerste vluchten, mits ze zijn goedgekeurd. Pas daarna krijgt Urban Air Mobility, zoals we het vervoer door de lucht vanaf nu zullen noemen, echt een lift omhoog.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven