Starten in de specifieke categorie

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Omdat starten in de specifieke categorie complex is, geven wij in deze blog een stappenplan. Het is een kort overzicht met de belangrijkste stapppen om als dronepiloot in de specifieke categorie te gaan opereren. 

1. Alleen vliegen of ook autorisatie regelen?

In het dagelijks contact met klanten merken wij dat veel mensen interesse hebben om dronepiloot te worden. Globaal kun je kiezen uit:

  • Piloot in vaste dienst
    Je zoekt een vacature bij een bedrijf, dat uitbreiding zoekt voor het interne droneteam of bezig is om een droneteam te formeren
  • Freelance piloot
    Je biedt uw diensten als piloot aan bij bedrijven die geautoriseerd zijn om te vliegen in de specifieke categorie
  • Eigen bedrijf starten met autorisatie
    Je vliegt als piloot voor uw eigen bedrijf, dat (nog) geautoriseerd moet worden 

Elke keuze heeft uiteraard voor- en nadelen. De laatste keuze bied je de meeste flexibiliteit, maar ook meer opstartkosten.

2. Verdienmodel opzetten

Met behulp van bijvoorbeeld het Business Model Canvas kun je eens op een rijtje zetten wat je precies wilt doen als dronepiloot. Ga je alleen foto's en video's maken of bijvoorbeeld ook inspecties uitvoeren? Met welk toestel? Bied je ook toegevoegde waarde bovenop het vliegen aan door bijvoorbeeld beelden te monteren en verzamelde data te analyseren? Wat kun je bieden bepaalt mede wat ujeals vergoeding kunt vragen. Voor operaties in de specifieke categorie kun je een hogere vergoeding vragen dan voor operaties in de open categorie. Uiteraard zul je daarbij rekening houden met de tarieven van jouw concurrenten.

3. Noodzakelijkheid vaststellen

Opereren in de specifieke categorie doe je alleen als dit onvermijdbaar is en daarom is het verstandig om vooraf te bekijken of en welke noodzaak hiertoe aanwezig is.

In de specifieke categorie wil j vliegen om toegang te hebben tot:

  • CTR's (plaatselijk gecontroleerd luchtruim rondom een vliegveld)
  • Andere type no-fly zones (P, R, D, TSA, TRA, TGB)
  • Havengebied

en om operaties uit te kunnen voeren:

  • In bebouwde omgeving met huidige toestellen vanaf 2 kilo
  • In niet-bebouwde omgeving met toestellen vanaf 25 kilo
  • Boven groepen mensen
  • Buiten zichtsafstand van de piloot (BVLOS)

Elke bullet staat voor een aparte ConOps (concept of operations), oftewel operatie.

4. Beslissen

Tussen de vorige en volgende stap zit eigenlijk jouw beslissing. Dit zul je mede doen op basis van de kosten en terugverdientermijn.

5. Autorisatie aanvragen

Via onze partner AirHub kun je een aanvraag laten voorbereiden, waarbij er aan de hand van jouw operaties en toestelkeuze een volledig operationeel handboek voor je wordt uitgewerkt. De aanvraag wordt daarna bij de ILT ingediend, wat betekent dat een luchtvaartinspecteur het operationeel handboek dient goed te keuren. Dit zorgt voor een gemiddelde doorlooptijd van al snel zes maanden.

6. Training volgen

Ondertussen kun je u bij Drone Class de benodigde training volgen. Dit betreft in elk geval de Basisopleiding specifieke categorie met online theorie en VLOS praktijkgedeelte. Wil je in een civiele CTR vliegen, dan heb je RT nodig. Dit kun je uitbesteden, maar de RT-opleiding kun je optioneel ook zelf volgen.

Kosten

Een autorisatie start ongeveer vanaf tienduizend euro. Dit zijn eenmalige kosten om de bedrijfsvergunning te bemachtigen. De kosten voor de training starten vanaf ongeveer vijftienhonderd euro. Als jer investeert in RT apparatuur dan komt hier nog ongeveer vijfendertig honderd euro bij.

Terugverdientermijn

Samen met de kosten voor jouw toestel komt u uit op een bedrag, dat feitelijk gezien jouw investering is. Op basis van het aantal opdrachten dat je verwacht in een jaar te kunnen uitvoeren en jouw te verwachten inkomsten (zie stap 2), kun je een terugverdientermijn berekenen.

7. Geautoriseerd

Je kunt eindelijk aan de slag! De ILT zal een audit met je inplannen om te checken of je je aan alle regels en verplichtingen houdt. Gelukkig kun je in jouw operationeel handboek precies lezen, hoe je operaties moet uitvoeren en wat je dient bij te houden aan vlucht- en onderhoudsgegevens.

Met een jaarlijkse Recurrent training houd je tevens jouw kennis goed op peil.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Pro.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven