Europese Standaardscenario's
Met uitvoeringsverordening 2020/639 is de weg vrij voor de eerste twee Europese standaardscenario's gericht op vluchtuitvoeringen binnen of buiten zicht. In deze blog meer informatie over de operaties en bijbehorende opleidingseisen.
Update
Deze blog is bijgewerkt met aanpassingen op 3 mei 2022.
Standaardscenario's
Zoals eerder besproken is een standaardscenario (STS) één van de manieren om in de specifieke categorie te kunnen opereren. Met dit voorgekookte document hoeft u zelf geen volledige operatie uit te schrijven. Wel dient u zich aan alle eisen en beperkingen, die in een STS worden genoemd, te houden.
Het declareren van een Europese STS is pas mogelijk vanaf 3 december 2023, omdat de invoering door verordening EU 2021/1166 is uitgesteld.
Van Nederlandse naar Europese STS
In Nederland hebben we nu tot december 2023 drie STS voor ROC-houders. Deze STS maken daarna plaats voor Europese STS. De eerste twee Europese scenario's zijn een feit en dat is een bescheiden mijlpaal op weg naar meer uniformiteit in het luchtruim.
Alleen voor operaties met beperkt risico
Complexe en gevaarlijke operaties zult u niet als STS tegenkomen.
STS 01
Het eerste standaardscenario is bedoeld voor VLOS operaties boven een gecontroleerd grondoppervlakte in een bevolkte omgeving.
In het kort enkele kaders:
- Maximaal 120 meter hoog (AGL) of 15 meter boven obstakel
- Luchtsnelheid van maximaal 5 m/s
- Voldoende afstand houden tot het grondrisicobuffer
- Alleen met een drone klasse C5
Klasse C5 drones zijn speciaal aangepaste drones uit gewichtsklasse C2 of C3.
Dit standaardscenario is vooral interessant voor operators die met zwaardere drones dan 4 kilo willen opereren. Normaliter vallen deze in de open categorie onder de beperkingen van subcategorie A3.
Alternatief
Geen C5-label toestel? Gebruik PDRA-S01.
STS 02
Het tweede standaardscenario is gericht op BVLOS operaties met een of meerdere waarnemers boven een gecontroleerd grondoppervlakte in een dunbevolkte omgeving.
In het kort enkele kaders:
- Maximaal 120 meter hoog (AGL)
- Bij vliegzicht van minimaal 5 km
- Max. 1 km horizontale afstand (zonder waarnemer)
- Max. 2 km horizontale afstand (met waarnemer(s))
- Alleen met een drone klasse C6
Klasse C6 drones zijn speciaal aangepaste drones uit gewichtsklasse C2 of C3, geschikt bevonden voor BVLOS operaties.
Dit standaardscenario is interessant voor operators die ervaring willen opdoen met BVLOS vluchten, zowel met multirotors als fixed wings.
Alternatief
Geen C6-label toestel, maar wel vergelijkbaar qua technische eisen? Gebruik PDRA-S02.
PDRA's
Lees hier meer over alle mogelijkheden in de specifieke categorie.
Nationale invulling
Tijdens de overgangsperiode kan elk lidstaat essentiële 'opties' bepalen:
- < 3 meter spanwijdte (toestel) in VLOS zonder groep mensen aanwezig
- < 1 meter spanwijdte (toestel) in VLOS zonder over groep mensen te vliegen
- < 3 meter spanwijdte (toestel) in BVLOS zonder groep mensen aanwezig
- < 1 meter spanwijdte (toestel) in BVLOS over dunbevolkt gebied
Declaraties van nationale STS zijn tot 2 december 2025 geldig.
Opleidingseisen
Elk standaardscenario wordt in de verordening vergezeld van een aantal eisen op het gebied van theoretische kennis en praktische vaardigheden. Wat opvalt is dat wat betreft theorie vooral kennis uit de drone opleidingen van de open categorie wordt gevraagd. Er is verder een behoorlijke lijst met vaardigheden opgesteld.
Voor zowel STS-01 als STS-02 kunt u bij ons theoretisch worden opgeleid en voor STS-01 ook in de praktijk. Bekijk onze basisopleiding.
Ops Center
Een volledige B2B oplossing voor surveillance en inspectievluchten.