Vliegen in de specifieke categorie
Indien het vanaf 31 december 2020 niet mogelijk is om in de open categorie te opereren, dan komt u in de specifieke categorie terecht. Het doel van de EASA is om operaties met gemiddeld risico's veilig te laten uitvoeren, waarbij het operators gemakkelijker wordt gemaakt om te vliegen.
In deze blog behandelen we hoe u toestemming regelt voor een operatie.
Update
Deze blog is bijgewerkt met aanpassingen op 1 januari 2023.
Operationeel handboek
De operator dient een (goedgekeurd) operationeel handboek in bezit te hebben, ook als er wordt gevlogen onder een STS met een geldige exploitatieverklaring.
Voor operaties in de open categorie is er geen operationeel handboek nodig.
Opereren
Hiervoor heeft u een aantal mogelijkheden:
1. STS
Een standaardscenario (STS) is mogelijk vanaf 3 december 2023 en indien uw toestel een C5 of C6 label heeft.
STS houdt in dat u zich houdt aan de regels en beperkingen van een al voor u uitgeschreven operatie. Door eenmalig een STS in te dienen bij de ILT ontvangt u een ontheffing voor het type operatie dat in de STS staat beschreven.
De STS declareert u bij ILT. U heeft ook een operationeel handboek nodig, maar dit wordt pas achteraf gecontroleerd via een audit.
In mei 2020 zijn de eerste twee Europese standaardscenario's verschenen:
- VLOS operatie boven een gecontroleerde grondoppervlakte in een bevolkte omgeving (STS-01)
- EVLOS operatie (max. 2 km radius) of BVLOS (max. 1 km radius) met een of meerdere waarnemers boven een gecontroleerde grondoppervlakte in een dunbevolkte omgeving (STS-02)
Belangrijk voor de declaratie bij de ILT is dat u een exploitatieverklaring indient. Deze kunt u vinden in (EU) 2020/639. Er wordt ook een operationeel handboek verwacht.
2. PDRA
Naast STS zijn er ook pre-defined risk assessments (PDRA).
Er zijn vier PDRA's. Twee PDRA's zijn afgeleid van de huidige twee Europese STS en er bestaan twee generieke PDRA's op dit moment:
- PDRA-S01
Afgeleid van STS-01 / geen C5 label toestel vereist - PDRA-S02
Afgeleid van STS-02 / geen C6 label toestel vereist - PDRA-G01
EVLOS over dunbevolkt gebied / toestellen met maximale spanwijdte van 3 meter / max. 150 meter hoog / ongecontroleerd luchtruim - PDRA-G02
EVLOS in gereserveerd of gesegregeerd luchtruim voor UAS / toestellen met maximale spanwijdte van 3 meter - PDRA-G03
EVLOS in a-typisch luchtruim voor UAS / toestellen met maximale spanwijdte van 3 meter / op max. 50 meter hoogte en max. 30 meter afstand van te inspecteren objecten
Een operationeel handboek u in bij de ILT ter goedkeuring.
Belangrijke beperking STS en PDRA
Als u vliegt onder zowel een STS of PDRA moet er per se sprake zijn van gecontroleerd grondoppervlak. Dit betekent dat u als operator niet-betrokken personen actief moet kunnen weren uit het vluchtgebied.
In de praktijk maakt deze beperking het vliegen in steden, dorpen en industrieterreinen zeer lastig. U kunt niet zo maar straten afzetten. Een tijdelijke verkeersmaatregel (TVM) aanvragen bij de gemeente moet ruim vooraf gebeuren.
3. SORA
Wilt u een operatie uitvoeren die niet past in een STS of PDRA, dan kunt u een Specific Operations Risk Assessment (SORA) uitvoeren. Dit is een uitgebreide risico analyse van de operatie.
Een SORA is complexer om te regelen dan een STS of PDRA, omdat u zelf een analyse moet uitvoeren en de concept operatie (ConOps) dient uit te schrijven.
Wel heeft u middels een SORA veel meer mogelijkheden qua operaties.
Met een in Nederland goedgekeurde SORA kunt u in andere EU landen opereren. U dient wel eerst de mitigerende maatregelen aan te passen voor het lokale luchtruim, terrein, bevolkte gebied en klimaat. Deze revisie dient u bij de ILT in en wordt door de luchtvaartautoriteit van het betreffende land gekeurd.
4. LUC
Bent u afhankelijk van SORA's om uw gewenste operaties te kunnen uitvoeren en wilt u flexibeler opereren, dan is het interessant om een Light UAS operator Certificate te verkrijgen.
Onder deze vergunning:
- kunt u eigen SORA's vooraf goedkeuren, waarbij ILT achteraf controleert
- hoeft u geen verplichte exploitatieverklaring en exploitatievergunning aan te vragen (voor een STS)
Om voor een LUC in aanmerking te komen dient de operator te voldoen aan aanvullende, zeer strenge eisen.
Kostenoverzicht
De tarieven in Nederland kunt u vinden in de Staatscourant.
Verwijzingen naar Europese wetgeving
Informatie kunt terugvinden door te zoeken op de volgende wetgeving.
STS | Appendix to Reg. (EU) 2019/947 |
PDRA | AMC2 to Art 11 to Reg. (EU) 2019/947 / Explanatory Note to Decision 2020/022/R |
SORA | AMC1 to Art 11 to Reg. (EU) 2019/947 |
LUC | Part C to Reg. (EU) 2019/947 |
Aanpassingen in aanvullende verordeningen (zoals EU 2020/639 en EU 2020/746) zijn van toepassing.
Ons advies
Voor maximale bewegingsvrijheid: kies SORA als toestemmingsmiddel. Lees onze tips om hiermee aan de slag te gaan.
Opleiding en vliegscholen
Wat een piloot moet kennen en kunnen kan per operatie verschillen. Toch is er een basisopleiding voor de piloot, waarmee je in elk geval kunt starten. Deze wordt door verschillende vliegscholen in Nederland aangeboden.
In de basisopleiding wordt ingegaan in op de specifieke vereisten voor het operationeel handboek, de beschikbare Europese STS en PDRA's. Ook krijgt u uitleg over hoe een SORA in elkaar zit.
Tussen drone opleiders in Nederland bestaan behoorlijke prijsverschillen, waarbij wij de scherpste prijs aanbieden voor de basisopleiding in de specifieke categorie. Ook bent u bij ons minder tijd kwijt.
Benieuwd? Bekijk nu uw basisopleiding bij Drone Class.
Ops Center
Een volledige B2B oplossing voor surveillance en inspectievluchten.