Tips voor de specifieke categorie
Vliegen in de specifieke categorie opent mogelijkheden om daar te vliegen, waar anderen niet mogen opereren. In deze blog geven wij een aantal handige tips om te starten.
Groeiende vraag naar specifieke categorie
Wij zien een toenemende vraag in operaties voor de specifieke categorie. Dat is niet vreemd. Nu het EU Dronebewijs in de open categorie loopt, oriënteert men zich verder. Ook willen ROC-houders op tijd de overstap regelen om in de lucht te kunnen blijven.
Opleiding is niet de eerste stap
Het klinkt misschien raar uit de mond van een opleider, maar de voorbereiding voor opereren in de specifieke categorie begint niet bij het opleiden. Training is een essentieel onderdeel, maar dient altijd het veilig opereren. De operatie staat dus centraal, waar training onderdeel van is.
Het voorbereiden van een operatie is een expertise an sich. Waar Drone Class zich focust op het opleiden, werken wij samen met een ervaren consultancy partner, die je kan helpen bij de volgende drie punten.
1. Zorg dat je jouw operaties scherp hebt
De uitgangspunten zijn:
- Jouw operatie kan niet in de open categorie uitgevoerd worden
- Je hebt een business model om de kosten terug te verdienen
- Je hebt een of meerdere uitgewerkte ConOps
Een ConOps (concept of operations) is een document waarin je jouw operatie uitwerkt.
2. Vraag om consultancy
Alleen al het uitwerken van een ConOps vraagt om kennis en ervaring. Als je dit niet gewend bent, dan kun je bij onze partner AirHub om hulp vragen. Zij hebben een stappenplan. Na het uitwerken van de operatie is het doorlopen van een online risico-analyse (SORA) de volgende stap. Daarna wordt duidelijk aan welke eisen jouw operatie moet voldoen.
3. Kies het passende middel voor toestemming
In de Europese verordeningen worden de STS, PDRA en SORA genoemd als middelen om toestemming bij de luchtvaartinspectie te vragen:
- Het indienen van een STS kan vanaf 3 december 2023
- Onder een STS of PDRA is het lastig om in steden, dorpen en over industrieterreinen te vliegen, omdat je niet-betrokken personen actief moet weren (gecontroleerd grondoppervlak)
- Een SORA kan met behulp van een online tool snel worden uitgevoerd
Let op. Toestemming vragen kost geld. Informeer jezelf goed over deze kosten en of het eventueel voordeliger is om dit in het buitenland te regelen.
4. Bepaal de trainingsbehoefte
Uit de risico-analyse komen eisen naar voren, voor de organisatie, toestel en piloot. AirHub focust zich met jou op organisatie en toestel. Drone Class gaat met jou afstemmen welke opleiding aansluit op de operatie. Wij werken modulair. Je betaalt daardoor alleen voor training die je nodig hebt. Veel trainingsonderdelen kunnen online plaatsvinden. Dit bespaart je onnodige tijd. Waar klassikale training gewenst is, verzorgen wij dit natuurlijk.
5. Houd rekening met jouw planning
Al met al moet je minimaal twee tot drie maanden uittrekken voor de voorbereiding van jouw aanvraag. In deze tijdsperiode kunnen wij je ondertussen opleiden. Houd er rekening mee dat de ILT een SORA inhoudelijk zal moet beoordelen. Dit kost ook tijd. Zo kan het zijn dat je al gauw een half jaar bezig bent om toestemming te verkrijgen.
Eenmaal de toestemming geregeld kun je vliegen in de specifieke categorie en daar jouw voordeel mee doen. Een goede voorbereiding is het halve werk.