Terugblik drones 2024
Vanuit Drone Class zetten wij ons in voor de onbemande luchtvaart. Niet alleen door het verzorgen van opleidingen, maar ook door - af en toe - in de bres te springen voor de belangen van drone operators. We kunnen stellen dat 2024 een bewogen jaar was, met zowel goed als minder goed nieuws.
Een korte terugblik op de belangrijkste onderwerpen van dit jaar.
Afgerond of verhelderd
In 2024 springen met name de nieuwe SORA 2.5 en containment in het oog.
SORA 2.5 wordt beter
Waar we met Dronewatch en Helix Aerial Vision in 2023 fel ageerden tegen voorgenomen strenger beleid ten aanzien van het grondrisicobuffer in de nieuwe SORA 2.5, is er 'geluisterd' door JARUS. Voor compacte toestellen wordt het op dit punt niet lastiger om onder een SORA te vliegen.
Containment: duidelijkheid
Vergunningsaanvragen van nieuwe drone operators lagen maandenlang stil, vanwege het probleem rondom containment. In september publiceerde de ILT aanvullende wet-en regelgeving (middels een AltMoc), die gunstig uitpakt voor compacte drones en helaas ongunstig voor grotere toestellen.
Van verschillende operators horen wij - helaas - dat nieuwe vergunningen nog niet zijn afgegeven. Het achterliggende probleem is dat, in het geval van enhanced containment, de ILT elk parachutesysteem voor ieder type drone eerst nog moet goedkeuren. Dit leidt opnieuw tot frustraties.
Ontwikkelingen
In het afgelopen jaar hebben we enkele zaken aangesneden, die nog lopen.
Mogelijke openstelling civiele CTR's
In civiele CTR's hebben drone operators te maken met verplichte tweezijdige radio communicatie met de luchtverkeersleiding. Daarnaast is het onmogelijk om in de open categorie te vliegen. Tijdens de AMD 2024 werd een voorgenomen wijziging aangekondigd. Naar verluid gaat dit door en kunnen we rond juni/juli 2025 gebruik gaan maken van een gedeeltelijke openstelling.
Onterechte beperkingen rondom BVLOS operaties
Voor BVLOS operaties gelden terecht strenge eisen, maar soms schieten we een beetje door. Aan de hand van bossen en a-typisch luchtruim illustreerden wij dit. Naar verluid stond dit al op de beleidsagenda van het ministerie en wordt het waarschijnlijk in 2025 mogelijk om bossen te benutten als a-typisch luchtruim voor BVLOS vluchten.
En wat ons verder nog opviel in 2024
Een paar punten om mee af te sluiten:
- 'Bye-bye' overgangsregeling en 'hallo' Remote-ID
- De onbemande luchtvaartsector wordt volwassen
- AI taken gaan de dronebox nog interessanter maken
Ook straks in 2025 staan wij weer graag voor je klaar! Op naar nog meer nieuws en interessante ontwikkelingen in het nieuwe jaar.