Zo voer je een SORA uit (4/5)

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Deze bijdrage geeft op hoofdlijnen aan hoe een risico analyse uitgevoerd moet worden, op basis van de Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems (EASA, 2021).

In deze blog gaan we in op stap zeven van de SORA.

Tactische mitigerende maatregelen

Hier gaat het niet om (strategische) maatregelen vooraf, maar (tactische) maatregelen voor tijdens de operatie. Er zijn twee klassen:

  1. VLOS
    De piloot of waarnemer houdt het luchtruim in de gaten zodat eruit de buurt van ander luchtverkeer gebleven wordt en botsingen worden voorkomen.
  2. BVLOS
    Alternatieve middelen voor menselijke waarneming met behulp van computersystemen (ATC, TCAS, DAA, U-space).

VLOS biedt over het algemeen dekking voor gevallen waarin de vereisten voor tactische mitigerende maatregelen laag, gemiddeld en hoog zijn. Dit ziet u zo meteen in de TMPR (stap 7). VLOS als mitigerende maatregel stelt een operator echter niet vrij van het uitvoeren van een volledige SORA.

BVLOS vereist meer. Het verlagen van het tactische risico kan losjes worden omgeschreven als 'detect and avoid' (DAA). U kunt DAA op verschillende wijzen vormgeven: het gebruik van diverse sensoren, architecturen, systemen, met of zonder menselijke betrokkenheid.

Stap 7. Bepaal de Tactical Mitigation Performance Requirement(s) (TMPR)

De TMPR is de hoeveelheid tactische beperking, die nodig is om luchtrisico's verder te beperken, die eerder in de SORA niet konden worden beperkt door strategische mitigerende maatregelen (bedoeld om de initiële ARC te verlagen).

Aan de hand van de residual ARC voegt u (verplicht) tactische mitigerende maatregelen toe aan de operatie.

Onder TMPR vallen tactische oplossingen om de piloot te helpen bij het detecteren en vermijden van verkeer tijdens (B)VLOS operaties.

In de TMPR kunt u tactische mitigerende maatregelen combineren, maar wees u ervan bewust dat deze met elkaar kunnen interacteren. Dit kan de effectiviteit negatief beïnvloeden.

Voor VLOS operaties dient u:

  • te beschrijven wat er wordt gebruikt om luchtverkeer te detecteren
  • op basis van welke criteria beslissingen worden genomen om botsingen te voorkomen
  • hoe in EVLOS operaties communicatie tussen piloot en observer verloopt

Voor VLOS operaties wordt aangenomen dat een waarnemer geen luchtverkeer verder weg dan op een horizontale afstand van 2 NM kan detecteren. 

Voor BLVOS operaties zijn er zeven verplichte maatregelen om te treffen. Alle vereisten zijn terug te vinden in de Easy Access Rules (sectie D.5.3.2 TMPR qualitative criterion table).

TMPR robuustheid

Op basis van de residual ARC moet u voldoen aan een bepaalde mate van robuustheid bij het nemen van tactisch mitigerende maatregelen. Deze vindt u in tabel D3.

Onderhoud en continuering luchtwaardigheid

De eisen die aan DAA worden gesteld voor onderhoud en permanente luchtwaardigheid kunt u vinden in stap 8. Dit is de volgende stap in de SORA.

Stappenplan

Volg de volgende stappen in deze volgorde:

  1. Werk een concept operatie (ConOps) uit
  2. Bepaal de intrinsieke Ground Risk Class (GRC)
  3. Maak de GRC definitief
  4. Check of de GRC niet hoger is dan een score van 7
  5. Bepaal de initiële Air Risk Class (ARC)
  6. Maak de ARC definitief
  7. Bepaal de Tactical Mitigation Performance Requirement(s) (TMPR)
  8. Stel het Specific Assurance and Integrity Level (SAIL) vast
  9. Identificeer Operational Safety Objectives (OSO's)
  10. Check aangrenzend gebied en luchtruim op risico's

Volgende blog

In de laatste blog over de SORA gaan we in op stap 8 t/m 10. Hier bepaal je de OSO's aan de hand van het SAIL niveau en check je aangrenzend gebied en luchtruim op risico's.

De vorige blogs kunt u teruglezen: introductie, stap 1 t/m 4, stap 5-6.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven