Containment: de oplossing

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

In de afgelopen maanden is er door verschillende Europese autoriteiten en experts gewerkt aan containment, een probleem in de specifieke categorie vanwege verschillende redenen, die verband houden met de veiligheid en operationele beperkingen van drones. 

Wat is containment?

Containment verwijst naar maatregelen en technologieën die worden ingezet om de bewegingen en operaties van drones te beheersen en beperken. Het is relevant bij de aanvraag of verlenging van een bedrijfsvergunning voor een drone operator.

In de SORA (Specific Operation Risk Assessment), één van de middelen om toestemming voor vluchten in de specifieke categorie te verkrijgen, betekent het begrip containment: de mate van zekerheid waarmee je als operator aantoont dat de drone binnen een vooraf bepaald vlieggebied blijft. Er wordt in de SORA namelijk nadrukkelijk gewezen op het risico van verlies van controle van de drone tijdens de operatie, wat kan leiden tot een schending van de aangrenzende zones op de grond en/of het aangrenzende luchtruim.

Basic en Enhanced containment

Maatregelen om containment te garanderen zitten in “basic” of “enhanced” containment:

  • Basic containment komt eigenlijk neer op een schriftelijke verklaring, die je ondertekent. Het is daarmee voldoende om in o.a. dunbevolkt gebied te kunnen opereren, omdat daar de kans op ernstige gevolgen bij een fly away beperkt blijft.
  • Enhanced containment is van toepassing op dichtbevolkt gebied, maar ook bijvoorbeeld gecontroleerd luchtruim nabij vliegvelden. Het gaat daarom veel verder qua eisen: het installeren van een Flight Termination System (FTS) inclusief parachute.

Een FTS is een extern systeem en schakelt, in geval van nood, het toestel uit, zodat de drone niet verder kan vliegen. Een parachute zorgt vervolgens voor een zachte landing.

Onze partner AirHub kan je helpen met het schrijven of actualiseren van het verplichte operationeel handboek bij het indienen van de aanvraag voor of verlengen van je bedrijfsvergunning.

Lijst met fabrikanten

Bijna alle DJI drones zijn standaard niet uitgerust met een FTS. Maar gelukkig is er goed nieuws. Inmiddels zijn een aantal fabrikanten in dit (grote) gat gesprongen. Zij bieden voor de professionele toestellen van DJI enkele door EASA goedgekeurde modificaties aan.

Hierdoor kun je gaan voldoen aan enhanced containment:

Jouw toestel FTS model Fabrikant
DJI Inspire 3 Kronos Dronavia
DJI M30 SafeAir ParaZero
DJI M30 Zéphyr Dronavia
DJI Matrice 300 Kronos Dronavia
DJI Matrice 300 PRS AVSS
DJI Matrice 300 SafeAir ParaZero
DJI Matrice 350 Kronos Dronavia
DJI Matrice 350 PRS AVSS
DJI Matrice 350 SafeAir ParaZero
DJI Matrice 600 DRS Drone Rescue Systems
DJI Mavic 3 series Kronos Dronavia
DJI Mavic 3 series SafeAir ParaZero
DJI Mavic 3 series Zéphyr Dronavia

Bron: Irish Aviation Authority

Als je hier gebruik van wilt maken, dan moet je jouw toestel opsturen naar de betreffende fabrikant. Het modificeren van de meeste toestellen neemt niet veel tijd in beslag. Het kan bij sommige toestellen zelfs het C5 label opleveren. Informeer hiernaar bij de betreffende fabrikant. Je zult waarschijnlijk wél rekening moeten houden met een wachtrij.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Pro.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven