Containment: de oplossing
In de afgelopen maanden is er door verschillende Europese autoriteiten en experts gewerkt aan containment, een probleem in de specifieke categorie vanwege verschillende redenen, die verband houden met de veiligheid en operationele beperkingen van drones.
Wat is containment?
Containment verwijst naar maatregelen en technologieën die worden ingezet om de bewegingen en operaties van drones te beheersen en beperken. Het is relevant bij de aanvraag of verlenging van een bedrijfsvergunning voor een drone operator.
In de SORA (Specific Operation Risk Assessment), één van de middelen om toestemming voor vluchten in de specifieke categorie te verkrijgen, betekent het begrip containment: de mate van zekerheid waarmee je als operator aantoont dat de drone binnen een vooraf bepaald vlieggebied blijft. Er wordt in de SORA namelijk nadrukkelijk gewezen op het risico van verlies van controle van de drone tijdens de operatie, wat kan leiden tot een schending van de aangrenzende zones op de grond en/of het aangrenzende luchtruim.
Basic en Enhanced containment
Maatregelen om containment te garanderen zitten in “basic” of “enhanced” containment:
- Basic containment komt eigenlijk neer op een schriftelijke verklaring, die je ondertekent. Het is daarmee voldoende om in o.a. dunbevolkt gebied te kunnen opereren, omdat daar de kans op ernstige gevolgen bij een fly away beperkt blijft.
- Enhanced containment is van toepassing op dichtbevolkt gebied, maar ook bijvoorbeeld gecontroleerd luchtruim nabij vliegvelden. Het gaat daarom veel verder qua eisen: het installeren van een Flight Termination System (FTS) inclusief parachute.
Een FTS is een extern systeem en schakelt, in geval van nood, het toestel uit, zodat de drone niet verder kan vliegen. Een parachute zorgt vervolgens voor een zachte landing.
Onze partner AirHub kan je helpen met het schrijven of actualiseren van het verplichte operationeel handboek bij het indienen van de aanvraag voor of verlengen van je bedrijfsvergunning.
Lijst met fabrikanten
Bijna alle DJI drones zijn standaard niet uitgerust met een FTS. Maar gelukkig is er goed nieuws. Inmiddels zijn een aantal fabrikanten in dit (grote) gat gesprongen. Zij bieden voor de professionele toestellen van DJI enkele door EASA goedgekeurde modificaties aan.
Hierdoor kun je gaan voldoen aan enhanced containment:
Jouw toestel | FTS model | Fabrikant |
DJI Inspire 3 | Kronos | Dronavia |
DJI M30 | SafeAir | ParaZero |
DJI M30 | Zéphyr | Dronavia |
DJI Matrice 300 | Kronos | Dronavia |
DJI Matrice 300 | PRS | AVSS |
DJI Matrice 300 | SafeAir | ParaZero |
DJI Matrice 350 | Kronos | Dronavia |
DJI Matrice 350 | PRS | AVSS |
DJI Matrice 350 | SafeAir | ParaZero |
DJI Matrice 600 | DRS | Drone Rescue Systems |
DJI Mavic 3 series | Kronos | Dronavia |
DJI Mavic 3 series | SafeAir | ParaZero |
DJI Mavic 3 series | Zéphyr | Dronavia |
Bron: Irish Aviation Authority
Als je hier gebruik van wilt maken, dan moet je jouw toestel opsturen naar de betreffende fabrikant. Het modificeren van de meeste toestellen neemt niet veel tijd in beslag. Het kan bij sommige toestellen zelfs het C5 label opleveren. Informeer hiernaar bij de betreffende fabrikant. Je zult waarschijnlijk wél rekening moeten houden met een wachtrij.