Enhanced containment
De ILT heeft voor vergunningen, die zij in Nederland verleent aan drone operators, criteria bepaald voor containment in de specifieke categorie. Deze zijn vandaag middels een AltMoc gepubliceerd. Dit is een goedkeuring om een alternatieve wijze van naleving toe te passen, die afwijkt van door EASA opgestelde Acceptable Means of Compliances (AMC). Hierdoor wordt meer gebruik van drones mogelijk gemaakt, ook al kan het betekenen dat een drone operator aan strengere eisen moet voldoen.
In deze blog vatten wij kort en bondig samen wat containment voor jou betekent.
Containment: basic en enhanced
Incidenten en ongelukken komen zelden voor, dit blijkt uit statistieken over de onbemande luchtvaart. Er bestaat, echter, een (kleine) kans dat een drone het vlieggebied ongewenst verlaat (fly away). Ga je vliegen in de specifieke categorie, dan moet je mogelijk de veiligheid van de operatie verhogen.
Wat is containment?
Maatregelen en technologieën die worden ingezet om de bewegingen en operaties van drones te beheersen en beperken. Het is relevant bij de aanvraag of verlenging van een bedrijfsvergunning voor een drone operator. Met name als de SORA wordt gebruikt om het operationeel handboek te schrijven.
Wat houdt basic containment in?
Basic containment komt neer op een schriftelijke verklaring, die je ondertekent. Dat is voldoende om in o.a. dunbevolkt gebied te kunnen opereren, omdat daar de kans op ernstige gevolgen beperkt blijft.
Wat houdt enhanced containment in?
Enhanced containment is van toepassing op dichtbevolkt gebied, maar ook bijvoorbeeld gecontroleerd luchtruim nabij vliegvelden. Het gaat daarom veel verder qua eisen: het installeren van een Flight Termination System (FTS) inclusief parachute.
Hoe wordt het niveau van containment bepaald?
Dit hangt in een SORA per operatie af van de UAS en het SAIL niveau:
- Als de maximale startmassa minder dan 250 gram is: basic containment
- Zo niet dan moeten de volgende stappen worden uitgevoerd:
1. Bereken de grootte van het aangrenzende gebied voor de operatie
2. Bepaal de bevolkingskenmerken van het aangrenzende gebied
3. Beoordeel de aanwezigheid van mensenmenigte in de open lucht
4. Selecteer de toepasselijke tabel (zie hieronder voor kleine toestellen)
5. Bepaal containment op basis van de bevolkingskenmerken
6. Als er géén sprake is van basic containment: enhanced containment
Deze stappen kun je door een drone consultant laten uitvoeren tijdens het uitvoeren van de SORA. Onze partner AirHub Consultancy kan een operationeel handboek uitwerken voor jouw operaties en de aanvraag van de bedrijfsvergunning begeleiden.
Tabel voor compacte drones
In de AltMoc kom je deze tabel tegen voor toestellen met een spanwijdte van maximaal 1 meter lang:
< 1m UA (< 25 m/s) |
|||
Average Population |
No Upper Limit |
< 50,000 ppl/km2 |
|
Outdoor Assemblies allowed within 1km of the OPS volume |
> 400k |
Assemblies |
Assemblies |
SAIL I & II |
Enhanced |
Enhanced |
Basic |
SAIL III |
Enhanced |
Basic |
Basic |
SAIL IV-VI |
Basic |
Basic |
Basic |
SAIL V-VI |
Basic |
Basic |
Basic |
Dit is van toepassing op drones, zoals de DJI Mavic 3 Enterprise, Matrice 3(T)D en M30(T). Alleen bij een hele grote mensenmassa is er sprake van enhanced containment.
Alleen operaties met compacte toestellen en een laag SAIL niveau hebben mogelijk met enhanced containment van doen, omdat eisen aan de toestellen ook (relatief) laag zijn. Op een hoog SAIL niveau kom je geen enhanced containment tegen, maar is het moeilijker of nog niet mogelijk om te opereren.
Tabel voor grotere drones
Voor bijvoorbeeld grotere toestellen kom je deze tabel tegen:
< 3m UA (< 35 m/s) |
||||
Population |
No Upper Limit |
< 50,000 ppl/km2 |
< 5,000 |
< 500 |
Outdoor Assemblies allowed within 1km of the OPS volume |
> 400k |
Assemblies |
Assemblies |
|
SAIL I & II |
Out of scope |
Enhanced |
Enhanced |
Basic |
SAIL III |
Out of scope |
Enhanced |
Basic |
Basic |
SAIL IV |
Enhanced |
Basic |
Basic |
Basic |
SAIL V-VI |
Basic |
Basic |
Basic |
Basic |
Dit soort toestellen hebben in (dicht)bevolkt gebied een FTS met parachute nodig voor operaties. In de tabel zie je verder een voorproefje van waar SAIL niveau V en VI voor bedoeld zijn: hele grote drones, die vliegen over ontzettend veel mensen.
De AltMoc is bindend voor (nieuwe aanvragen van) drone operators in Nederland.
Belangrijk voor nieuwe aanvragen
De vergunningverlening heeft door het ontbreken van heldere, realistische criteria lange tijd stilgelegen in Nederland. De publicatie van deze AltMoc is goed nieuws voor alle bedrijven en organisaties, die wachten op de behandeling van hun aanvraag.