Enhanced containment

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

De ILT heeft voor vergunningen, die zij in Nederland verleent aan drone operators, criteria bepaald voor containment in de specifieke categorie. Deze zijn vandaag middels een AltMoc gepubliceerd. Dit is een goedkeuring om een alternatieve wijze van naleving toe te passen, die afwijkt van door EASA opgestelde Acceptable Means of Compliances (AMC). Hierdoor wordt meer gebruik van drones mogelijk gemaakt, ook al kan het betekenen dat een drone operator aan strengere eisen moet voldoen.

In deze blog vatten wij kort en bondig samen wat containment voor jou betekent.

Containment: basic en enhanced

Incidenten en ongelukken komen zelden voor, dit blijkt uit statistieken over de onbemande luchtvaart. Er bestaat, echter, een (kleine) kans dat een drone het vlieggebied ongewenst verlaat (fly away). Ga je vliegen in de specifieke categorie, dan moet je mogelijk de veiligheid van de operatie verhogen.

Wat is containment?

Maatregelen en technologieën die worden ingezet om de bewegingen en operaties van drones te beheersen en beperken. Het is relevant bij de aanvraag of verlenging van een bedrijfsvergunning voor een drone operator. Met name als de SORA wordt gebruikt om het operationeel handboek te schrijven.

Wat houdt basic containment in?

Basic containment komt neer op een schriftelijke verklaring, die je ondertekent. Dat is voldoende om in o.a. dunbevolkt gebied te kunnen opereren, omdat daar de kans op ernstige gevolgen beperkt blijft.

Wat houdt enhanced containment in?

Enhanced containment is van toepassing op dichtbevolkt gebied, maar ook bijvoorbeeld gecontroleerd luchtruim nabij vliegvelden. Het gaat daarom veel verder qua eisen: het installeren van een Flight Termination System (FTS) inclusief parachute.

Hoe wordt het niveau van containment bepaald?

Dit hangt in een SORA per operatie af van de UAS en het SAIL niveau:

  • Als de maximale startmassa minder dan 250 gram is: basic containment
  • Zo niet dan moeten de volgende stappen worden uitgevoerd:
    1. Bereken de grootte van het aangrenzende gebied voor de operatie
    2. Bepaal de bevolkingskenmerken van het aangrenzende gebied
    3. Beoordeel de aanwezigheid van mensenmenigte in de open lucht
    4. Selecteer de toepasselijke tabel (zie hieronder voor kleine toestellen)
    5. Bepaal containment op basis van de bevolkingskenmerken
    6. Als er géén sprake is van basic containment: enhanced containment

Deze stappen kun je door een drone consultant laten uitvoeren tijdens het uitvoeren van de SORA. Onze partner AirHub Consultancy kan een operationeel handboek uitwerken voor jouw operaties en de aanvraag van de bedrijfsvergunning begeleiden.

Tabel voor compacte drones

In de AltMoc kom je deze tabel tegen voor toestellen met een spanwijdte van maximaal 1 meter lang:

< 1m UA (< 25 m/s)
Sheltering assumed applicable for the UA in the adjacent area

Average Population
density allowed

No Upper Limit

< 50,000 ppl/km2

Outdoor Assemblies allowed within 1km of the OPS volume

> 400k

Assemblies
of 40k to 400k

Assemblies
< 40k

SAIL I & II

Enhanced

Enhanced

Basic

SAIL III

Enhanced

Basic

Basic

SAIL IV-VI

Basic

Basic

Basic

SAIL V-VI

Basic

Basic

Basic

Dit is van toepassing op drones, zoals de DJI Mavic 3 Enterprise, Matrice 3(T)D en M30(T). Alleen bij een hele grote mensenmassa is er sprake van enhanced containment.

Alleen operaties met compacte toestellen en een laag SAIL niveau hebben mogelijk met enhanced containment van doen, omdat eisen aan de toestellen ook (relatief) laag zijn. Op een hoog SAIL niveau kom je geen enhanced containment tegen, maar is het moeilijker of nog niet mogelijk om te opereren.

Tabel voor grotere drones

Voor bijvoorbeeld grotere toestellen kom je deze tabel tegen:

< 3m UA (< 35 m/s)
Shelter not applicable for the UA in the adjacent area

Population
density allowed

No Upper Limit

< 50,000 ppl/km2

< 5,000
ppl/km2

< 500
ppl/km2

Outdoor Assemblies allowed within 1km of the OPS volume

> 400k

Assemblies
of 40k to 400k

Assemblies
< 40k people

SAIL I & II

Out of scope

Enhanced

Enhanced

Basic

SAIL III

Out of scope

Enhanced

Basic

Basic

SAIL IV

Enhanced

Basic

Basic

Basic

SAIL V-VI

Basic

Basic

Basic

Basic

Dit soort toestellen hebben in (dicht)bevolkt gebied een FTS met parachute nodig voor operaties. In de tabel zie je verder een voorproefje van waar SAIL niveau V en VI voor bedoeld zijn: hele grote drones, die vliegen over ontzettend veel mensen.

De AltMoc is bindend voor (nieuwe aanvragen van) drone operators in Nederland.

Belangrijk voor nieuwe aanvragen

De vergunningverlening heeft door het ontbreken van heldere, realistische criteria lange tijd stilgelegen in Nederland. De publicatie van deze AltMoc is goed nieuws voor alle bedrijven en organisaties, die wachten op de behandeling van hun aanvraag.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Pro.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven