Mogelijke openstelling civiele CTR's

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Op de vooravond van de Amsterdam Drone Week 2024 blikken wij alvast vooruit op mogelijk één van de meest significante veranderingen in Nederland voor recreatieve en professionele dronepiloten: Het gedeeltelijk openstellen van civiele CTR's voor drones.

Wat is een CTR?

Een CTR is een afkorting van Controlled Traffic Region. Het is een no-fly zone voor drones ter bescherming van het luchtverkeer rondom een gecontroleerd vliegveld. De bekendste CTR in Nederland is Schiphol CTR 1. Dit is een no-fly zone met een straal van bijna 15 kilometer, vanaf onze internationale luchthaven. Overigens zijn niet alle CTR’s 'civiel' (luchtruimklasse C). Er zijn ook militaire CTR’s in Nederland (luchtruimklasse D).

Wat houdt een mogelijke openstelling in?

Een mogelijke openstelling betekent dat een gedeelte van de huidige civiele CTR’s toegankelijk wordt voor iedereen, die met een drone wil vliegen. Dit idee is overigens niet nieuw. In bijvoorbeeld Duitsland is het al jaren mogelijk om legaal in een CTR te vliegen in de open categorie.

Wij hebben het huidige voorstel van het ministerie gezien:

In dit voorstel lijkt het mogelijk gemaakt te worden om vanaf 5 kilometer afstand van de luchthaven tot aan de rand van de civiele CTR te vliegen. Let op: de CTR wordt dus niet helemaal opengesteld. Operaties zeer nabij een gecontroleerd vliegveld blijven alleen mogelijk in de specifieke categorie.

Voordelen van openstelling CTR

Aan een mogelijke openstelling zitten enkele grote voordelen. Recreatieve piloten kunnen in civiele CTR’s grotendeels legaal vliegen. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Rotterdam, Groningen, en Zuid-Limburg. Verplicht tweezijdig radiocontact met een verkeerstoren is niet meer nodig. Dankzij een mogelijke openstelling zal het aantal luchtruimschendingen waarschijnlijk dalen, omdat huidige ‘illegale’ vluchten in bijvoorbeeld hartje Amsterdam vanaf dan gewoon legaal zijn.

Verder zal een mogelijke openstelling toekomstig U-Space ontlasten, omdat er (veel) minder vluchten gemonitord hoeven te worden. Een ander voordeel is voor bedrijven en organisaties, die interesse hebben in een dronebox. Indien het luchtruim - nabij een gecontroleerd civiel vliegveld - óók a-typisch is, wordt geen RT geëist.

Nadelen van het openstellen van een CTR

Niet alleen kunnen alle pas geplaatste no-fly zone bordjes in Amsterdam weer opgeborgen worden. Een mogelijke openstelling is minder prettig nieuws voor alle bedrijven en organisaties, die in de afgelopen jaren kosten noch moeite hebben gespaard om een vergunning in de specifieke categorie te bemachtigen. Hier zijn serieuze (investerings)kosten voor gemaakt, die in dit geval géén concurrentievoordeel meer opleveren. Immers heb je voor het vliegen in een groot gedeelte van een civiele CTR géén bedrijfsvergunning meer nodig, als er een mogelijke openstelling komt. Er kan zelfs meer (ongewenste) concurrentie voor bestaande vergunninghouders bij komen. Aan de andere kant is onze ervaring dat professionele piloten, met alle opleidingen op zak, juist zeer gedreven en gespecialiseerd zijn in het maken van opnames en data-inwinning. Goedkoop is meestal duurkoop.

Kritische beschouwing

Een aantal vraagtekens kunnen bij het openstellen van een CTR geplaatst worden.

Juist minder safety

Voor bijvoorbeeld toeristische trekpleisters als Amsterdam en Rotterdam is het afwachten of er straks, door waarschijnlijk veel meer (legaal!) droneverkeer op veel bezochte plaatsen, meer incidenten tussen dronegebruikers ontstaan. Voor drones onder de 250 gram hoef je geen enkele kennis van de regels te hebben en het is maar de vraag of mensen voldoende rekening met elkaar houden. Aan de andere kant is dit momenteel in andere grote steden (zonder CTR) geen issue, voor zover wij weten.

Geloofwaardigheid van bureaucratie

Door een civiele CTR grotendeels open te stellen, vragen wij ons af, in hoeverre de huidige, ernstige problemen in de vergunningverlening rondom ‘containment’ geloofwaardig zijn. De discussie over het risico van drones, die uit hun vlieggebied zouden kunnen wegvliegen, wordt door zo’n openstelling namelijk in één keer platgeslagen tot: ‘Niet meer van toepassing, ga maar lekker vliegen hier!’. De vergunningverlening voor nieuwe drone operators in de specifieke categorie ligt vanwege ‘containment’ echter al ruim een half jaar stil... Daarnaast is het vliegen over dichtbevolkt gebied met dezelfde drone in de open categorie geen enkel probleem en blijkt - in de specifieke categorie -, bijvoorbeeld vanwege zo’n CTR, ontzettend lastig te vergunnen.

Komt er een mogelijke openstelling?

De vraag is - mede gezien deze bureaucratie - óf en indien ja, wanneer er een mogelijke openstelling komt. De beslissing hieromtrent is doorgeschoven naar het vierde kwartaal van 2024. In de tussentijd houdt het ministerie verschillende inspraakrondes en ook de ILT moet nog goedkeuring aan het plan verlenen. Hoe dan ook, in het geval van daadwerkelijke openstelling (in 2025) blijft voor alle andere operaties (zoals zeer nabij gecontroleerde vliegvelden opereren, kritische infrastructuur, nachtvluchten) een bedrijfsvergunning in de specifieke categorie noodzakelijk.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven