Plan EASA: Kwalificatie dronepiloot
Tijdens de afgelopen Amsterdam Drone Week 2022 lichtte EASA een tipje van de sluier op hoe zij het trainen van drone piloten verder vorm willen gaan geven.
In aanloop naar U-Space
De Amsterdam Drone Week stond in het teken van Urbain Air Mobility. Dit thema houdt de gemoederen in drone industrie erg bezig, vanwege de diverse kansen om met behulp van drones mensen en goederen door de lucht te vervoeren in stedelijke omgevingen. U-Space, oftwel Unmanned Space, zal de integratie in het luchtruim tussen bemande en onbemande vluchten moeten gaan faciliteren.
Vier categorieën van kwalificatie voor de (drone) piloot
In U-Space moet over een paar jaar gevlogen kunnen worden met zogenaamde EVTOLs. Dit zijn elektrische (on)bemande luchtvaartuigen, die verticaal kunnen opstijgen en landen, zoals een helikopter. Hier is momenteel nog geen kwalificatie voor.
In de presentatie van EASA werd een onderscheid in vier categorieën duidelijk:
- Open categorie
- Specifieke categorie
- Gecertificeerde categorie
met een nieuw Remote Pilot License (RPL) - Bemand VTOL toestel
met een nieuw VTOL Pilot License (VPL)
Remote Pilot License (RPL)
De gecertificeerde categorie lijkt dus een eigen vliegbrevet te krijgen. In deze categorie vlieg je met onbemande toestellen vanaf 3 meter lengte en is bedoeld voor de meest risicovolle operaties, zoals het vervoer van mensen en gevaarlijke goederen. Het voorstel voor training tot dit brevet bevat een basismodule met theorie en praktijk die je eenmalig doorloopt. Daarnaast is er een specifieke module, ook met theorie en praktijk, die is gericht op het betreffende toestel waarmee je vliegt. De afkorting RPL heeft overigens niets te maken met het Recreational Pilot License (bemande luchtvaart).
RPL zou in 2025 afgegeven moeten gaan worden door EASA lidstaten.
VTOL Pilot License (VPL)
Hier is geen sprake meer van een onbemand toestel, omdat er een piloot aan boord is om de VTOL te besturen. Ook voor deze licentie wordt gedacht aan een basis- en specifiek gedeelte, aangezien er uiteenlopende modellen op de markt uitgebracht zullen worden. VPL staat op de rol voor tevens 2025.
Overgangsfase
Om het bemand vliegen met VTOL toestellen eerder mogelijk te maken (in 2024) wordt er nagedacht om houders van de CPL (bemande luchtvaart) te trainen voor deze toestellen. Zij zullen later wel alsnog een VPL moeten halen.
Geen brevet voor de specifieke categorie
Tijdens de presentatie van EASA werd er verder niet ingegaan op de specifieke categorie, wat op dit moment het hoogst haalbare is voor een operator. Deze week verscheen een nieuwe editie van RPAS: The Global Perspective Volume I waarin wij pleiten voor het instellen van een STS praktijkcertificaat op Europees niveau.