Vooruitblik drones 2025
Voordat we gaan genieten van de feestdagen blikken we alvast vooruit op het nieuwe jaar.
Nieuwe toestellen
Het is altijd spannend wat voor nieuwe toestellen DJI gaat uitbrengen. In 2024 is de Air Series voorzien van de nieuwe DJI Air 3S en kwamen ook de DJI Avata 2 en DJI Neo uit. De DJI Neo lijkt een broertje erbij te krijgen, de DJI Flip. Verder ligt het voor de hand dat de relatief oudere Mavic 3 Series toe is aan een opvolger. Het nieuwe jaar 2025 zou daar een mooie gelegenheid voor zijn. De Mavic 4 Series zou kunnen starten met een Pro en Enterprise variant. Meer informatie en specificaties volgen.
De eerste EU Dronebewijzen gaan verlopen
Wie begin 2022 een A1-A3 en/of A2 certificaat heeft aangevraagd, zal ongetwijfeld wel eens naar de expiratiedatum van het betreffende certificaat hebben gekeken. Als je in 2022 het A1-A3 en/of A2 certificaat hebt gehaald, dan kun je in 2025 het gehele jaar nog doorvliegen op je huidige certificaat. Hoe het daarna verder gaat met het tijdig verlengen van certificaten hoor je nog van ons.
SORA 2.5 actief
Voor operaties in de specifieke categorie is de SORA (Specific Operations Risk Assessment) nog steeds een belangrijk toestemmingsmiddel. De oude SORA 2.0 is aan vervanging toe en wordt opgevolgd door SORA versie 2.5 in het komend jaar. Dit is een belangrijke wijziging, omdat er meer nadruk wordt gelegd op verplichtingen zoals parachutesystemen. De uitdaging voor nieuwe drone operators verschuift van een gebrek aan beschikbare parachutesystemen, naar (nu nog) ontbrekende goedkeuring voor dit soort systemen. Het is in principe een tijdelijke bottleneck, waarvan we hopelijk volgend jaar kunnen zeggen dat deze is opgelost.
Gedeeltelijke openstelling civiele CTR’s
Wij eindigen met positief nieuws. Hoewel het nog niet officieel is gecommuniceerd lijken de seinen bij het ministerie en de inspectie op groen te staan voor een gedeeltelijke openstelling van de civiele CTR’s. Het gaat om Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde. Uiteraard blijft het verboden om zonder vergunning en toestemming dichtbij deze vliegvelden te vliegen (en RT zal daar ook vereist blijven), maar de buitenste ring van de CTR komt in aanmerking voor versoepeling van de regels.
Namens het team van Drone Class alvast een mooi nieuw vliegjaar toegewenst!