Drone: Upgrade toestel naar C5 label

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Een upgrade van je toestel naar het C5 label. In deze blog leggen wij uit waarom dit misschien relevant voor je is bij een aanvraag van de bedrijfsvergunning.

Specifieke categorie

Om legaal te kunnen vliegen in no-fly zones, buiten daglichtperiode, met zwaardere toestellen in bebouwde omgeving enzovoorts kom je als operator terecht in de specifieke categorie. Dit betekent dat je een bedrijfsvergunning van de ILT moet hebben.

Toestemmingsmiddel

Deze vergunnning wordt afgegeven op basis van een geschreven operationeel handboek. Dit handboek wordt gemaakt aan de hand van een toestemmingsmiddel. Je kunt kiezen uit: STS, PDRA of SORA.

Standaardscenario

Kies je ervoor om met een EASA standaardscenario (STS-01) op zicht te vliegen, dan geldt de verplichting dat jouw toestel een C5 label moet hebben. Dit betekent dat het toestel voldoet aan strenge veiligheidseisen, die in de EU worden gesteld. Onderdeel van deze eisen is een Flight Termination System (FTS), waarmee het toestel in de lucht kan worden uitgeschakeld.

Cx-labels en eisen drones

PDRA en SORA

Ook bij het vliegen onder een PDRA of SORA, indien je in dichtbevolktgebied vluchten wilt uitvoeren, is dit C5 label inmiddels 'relevant' te noemen. Hoewel een C5 label niet standaard verplicht is voor PDRA of SORA, vraagt de ILT toch - min of meer - om een Flight Termination System.

Containment

Deze opmerkelijke ontwikkeling heeft te maken met het begrip 'containment'. Als operator moet je op basis van het containment-niveau zien hoe zeker het is dat de drone binnen jouw geplande vlieggebied blijft. Tijdens een noodsituatie, zoals een fly-away, kun je met een FTS het toestel uitzetten en zorgt tevens een parachute voor een veilige landing. Dit is dan ook de oplossing om containment aan te tonen en zal voor veel operaties in stedelijk gebied noodzakelijk worden.

Praktische oplossing

Je kunt je voorstellen dat dit in de praktijk leidt tot enige problemen. Marktleider DJI heeft bijvoorbeeld nog geen enkel eerder toestel uitgebracht met een C5 label. Gelukkig is fabrikant Droneavia uit Frankrijk in deze lacune gesprongen. Zij zijn in staat om een parachute (met FTS) in DJI drones te integreren, waardoor het toestel voldoet aan het C5 label.

Op dit moment kunnen zij de volgende toestellen ombouwen:

  • DJI Matrice 350 / 30 / 3D
  • DJI Mavic 3 Enterprise / Thermal / Multispectral / Pro (Cine) / Classic
  • DJI Inspire 3

Het voldoen aan containment geldt op dit moment overigens alleen bij nieuwe aanvragen voor de bedrijfsvergunning in de specifieke categorie.

Kritische kanttekening

De veiligheid van niet-betrokken personen in een gebied met veel mensen en verkeer op de grond zal ongetwijfeld verbeteren met deze oplossing. Wij raden je aan om dit zeker in overweging te nemen. Minder goed uitlegbaar is dat in dichtbevolkt gebied in de open categorie deze eisen niet gelden. Met andere woorden: als je vliegt met een DJI Mavic 3 Pro in de binnenstad van Amsterdam (CTR Schiphol) heb je wél een FTS nodig en in hartje Utrecht niet. Als dit blijkbaar geen issue is, dan zou je in een CTR toch meer nadruk verwachten op het verminderen van het luchtrisico, in plaats van het grondrisico.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven