Regeling Onbemande Luchtvaartuigen
In verband met wijzigingen die in ons land moeten worden doorgevoerd naar aanleiding van de nieuwe Europese drone regels, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuwe conceptregeling geschreven.
Regeling Onbemande Luchtvaartuigen
Deze regeling gaat ervoor zorgen dat onze nationale wet- en regelgeving goed kan aansluiten op de Europese verordeningen (2019/945, 2019/947 enz.).
Wat betekent dit voor recreatieve vliegers?
De Regeling modelvliegen wordt aangepast en is vanaf 31 december 2020 alleen nog relevant voor drone vliegen bij modelvliegclubs.
Wat betekent dit voor ROC-light en ROC-houders?
De Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (ROABL) blijft bestaan en grotendeels intact, vanwege de overgangsperiode.
Wat zijn de opvallendste zaken?
In de conceptregeling is de toevoeging van minimale afstanden tot spoorlijnen, wegen, kunstwerken en kritieke infrastructuur opvallend. Deze beperkingen zijn namelijk niet eerder op Europees niveau geformuleerd. Het is daarom de vraag of Nederland dit soort harde beperkingen wettelijk mag vastleggen.
Een gemiste kans is het niet ter sprake brengen van regels en procedures in Natura 2000 gebieden. Toestemming vragen aan de provincie is omslachtig en verantwoordelijk gebruik van drones in de natuur hoeft flora en fauna niet te schaden.
Ook de opleidingsinstellingen worden genoemd als partijen waar u straks uw opleiding en examen volgt voor de open en specifieke categorie. De tarieven voor het declareren van een STS of indienen van een SORA zijn bekend.
Internetconsultatie
Tot 20 november a.s. kunnen bedrijven en organisaties reageren op de conceptregeling.
Reactie Drone Class
Wij hebben inmiddels een reactie gegeven en zijn vooral ingegaan op het huidige gebrek aan informatie en urgentie van het gehele dossier vanuit de overheid.